kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vilken helg!

Publicerad 2012-04-29 21:49:17 i Allmänt,

Oj vad jag njutit i helgen. Lördagen var till en början ostadig men tog sig till slut riktigt fint med sol och visserligen en del blåst. Fick en fin tur med pållen Vim och sällskap av lillfia. Sol på näsan.

Provade skygglapparna och ett D-ringsbett på Vim som nog inte passade herrn riktigt bra. Han blev nästan än mer tittig och var lite ostyrig. Får bli det "vanliga" huvudlaget nästa gång. Han fick springa en del då energinivån var hög och han behövde turen så väl.










Vissa dagar får man till det och då är det verkligen sådär Lönneberga- och Bullerbyhärligt att bo på landet! Bara att tacka, ta emot och passa på att njuta.

Annars är det ju verkligen HUR mycket som helst att göra. Visserligen är det ju också beroende på hur stora krav man har på sin omgivning och om man som jag tex även har ett odlarintresse. Alltså är ju arbetsinsatsen lite beroende på liksom.... Men jag vill så gärna kunna njuta av att ha åtminstone ETT kaosfritt område här hemma och då är trädgården ett utmärkt sådant. Jag klipper inga gräsmattekanter med sax direkt men i trädgården kan man liksom bara styra till en viss del och är det där hyfsat undanplockat efter dagens lek, krattat efter vinterns härjningar och utan större synliga skräphögar så är jag mer än nöjd.


Jag har en plats under ett av äppelträden där jag ställt den ganska (nuförtiden) avflagnade trädgårdsstolen och ett ännu mer avflagnat gammalt trädgårdsbord. Där sitter jag lite då och då med en kopp kaffe och bara njuter av att ha förmånen att bo där jag bor. Härligt!

Blev även tid för stona att bli borstade och sen ut på tur. Pinglan inventerar borstarna, Lava tränsvänjs och vänjs vid sele så smått.



Vissa får man hjälp att ta bort pälsen på! Fåglarna tar tacksamt emot alla lösflygande vinterhår just nu.





Jag känner mig nöjd med att ha dragit ner på hästarna. Det tar sin tid med lönearbete, våra fyra härliga ungar och gården som ska ha sitt där alla projekt väntar på sin tur. Inte bara det lyckliga livet på landet, ibland är det bara rent slit men det är skönt att ha såna här små glädjeämnen i sin närhet!

Trädgårdsarbete blev det också i strålande solsken. Fick resterande rabatter fixade och påbörjade mina odlingslådor där det förhoppningsvis ska gro i sommar. 

Hittade denna övervintrade saken också... tycker inte den verkar riktigt nöjd faktiskt....
 


Som alltid fick jag god hjälp att rensa rabatterna. Hönsen kommer sättande så snart jag tagit bort alla gamla blad från i fjol och jorden blir bar. Det är rätt skön hjälp till en början, när jag sått så får jag skaffa ett litet staket för att hålla dem utanför.




Hann tömköra Vim idag istället för en körtur. Började med skygglapparna men han kändes inte alls nöjd vilket jag fick bekräftat då jag bytte till det vanliga huvudlaget. Han lugnade sig snabbt och gick så fint och samlat. Stona fick smaka det första gräset och de njuter och mumsar. Luktar alltid så gott när man får stå bredvid och känna doften av betat gräs!




En helg summerad i text och bild alltså. Livet på landet med djur och natur. Härligt en härligt solig dag och vissa andra inte lika härlig men jag skulle nog aldrig välja ett annat liv ändå!

Ha det gott!

/ Ann-Mari

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela