kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vad är egentligen normalt och när blir det överdrivet?

Publicerad 2012-08-29 23:43:22 i Allmänt,

Har funderat på detta med träning och normalitet.
 
Vem bestämmer egentligen när något är normalt och när det blir överdrivet eller onormalt? Har fått lite funderingar kring detta med träning och kommentarer sedan jag läste ett inlägg hos Bodycomf (som för övrigt numera är min coach!!).
 
Dessa kommentarer då någon bestämt sig för att sätta hälsan i första rummet. När han/hon bestämt sig för att äta på ett visst sätt och träna på ett visst sätt. Kommentarer, gliringar och en massa ursäkter av motsatta parten. Hmmm, funderar på detta fenomen. Jag har aldrig hört talas om det motsatta, att kommentera någons ohälsosamma leverne. DET passar man sig för, det gör man bakom personens rygg. Moget - eller??!!
 
Så denna kommentar "Ja, det är nog bra så länge det inte går till överdrift". Men vänta nu... överdrift. VEM bestämmer när det är överdrift. Den som det gäller eller den som står bredvid? Vad menas med påståendet? VAD är normalt och VAD är onormalt eller överdrivet? Att äta kost som man mår bra av, blir energisk och pigg av, som håller kroppen i ett bra skick och motverkar sjukdomar och att välja bort konstaterat ohälsosam mat i tid och otid, är det DET som menas med överdrivet och onormalt? ... varför undrar jag bara? Ännu en ursäkt för ett dåligt beteende eller "bara" gamla Jante som hälsar på? Kanske båda.
 
Blir ändå faschinerad över detta. Visst finns det fall där personer som tränar går in i ett riktigt ohälsosamt beteende med exv ätstörningar, tvångsbeteenden osv. Men kan man då verkligen säga att det är en överdrift? Är inte det ett sjukdomstillstånd? Ska man inte separera dessa två? Kan man verkligen bunta ihop dessa två begrepp? Jag är inte säker på att jag tycker det faktiskt.
 
Hur som helst så går detta normalitetstänkande lite för långt tycker jag. DÄR kan man verkligen tala om överdrift. Där man ska slussas in i den normala rutan och inte sticka ut. Klart man ska "unna" sig mitt i veckan - det gör väl alla? Klart man ska fika, fika, fika i alla sociala sammanhang och såklart det inte är frukt utan kaffebröd! Annars är det ju inte på riktigt....
 
Jag HAR tänkt såhär jag med och jag älskar också fika! Jag försöker vidga mitt sinne och bli lite mindre fyrkantig bara. För mig spelar det inte så stor roll om folk omkring mig "unnar" sig saker titt som tätt, det är inte därför jag älskar dem och vill umgås med dem, det är större än så såklart. Mina val är mina och deras är deras. Jag respekterar det till fullo!
 
Detta ämne tål att tänkas på länge och väl och vissa tankar sätter sig djupare än andra.
 
Dagen igår var rätt nice. Blev omfärgning av håret som blev lite mindre rött. Mörkare men helt ok. Var till frissan idag med två av barnen och hon gillade faktiskt färgen :o)
 
Tog en sväng med fina pållan Pinglan och sen hjälptes jag och de två små åt att släppa in dem i sommarhagen. Passade på att städa av gräsmattan på äpplen också... men de är kräsna och lämnar en hel del slemmiga rester efter sig. Yack!!
 
Lycka är en liten häst och en äppelträdgård :o)
 
Rester.... yack!
 
Idag blev det ett benmördarpass igen. Tagit det från Bodycomf. Grymt!!
 
Sumosquat
Enbensknäböj med bakre foten på stol
Utfall framåt
Rulla in bollen / höftlyft
Jägarvila med benlyft
Hunden
Höftlyft
Utfall framåt
 
Första varvet 20 reps, sedan 15 och sedan 10. Mellan varje övning kör man djupa knäböj med upphopp eller mountainclimber. Alltså mellan varje ÖVNING!! Jag hade fattat fel första gången och körde såna mellan varje set.. ha ha. Denna gång gjorde jag RÄTT även om jag fick mixa lite, orkade inte köra 20 upphopp... puh! Man gör alltså såna mellan varje övning och första cirkeln 20, andra 15 och sista 10 samma som själva övningarna.
 
Tror jag upplevde någon nära dödenkänsla där ett tag. Shit vilket program!! Men jag klarade det!! Tjohoooo!!
 
Hur var det nu "Du kommer inte alltid att älska att träna, men du kommer alltid att älska resultaten".. mitt mantra i svåra stunder :o)
 
 
 
 
 
 
Tror aldrig jag svettats såhär mycket förut...
 
 
 
Imorgon är en ny dag. Förkyld son, får se hur det blir med skola. Han är precis på gränsen och borde väl egentligen få vara hemma men är pigg och alert ändå... svårt ibland!
 
 
Ha det gott!
 
/ Ann-Mari

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela