kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Måste dela med mig av....

Publicerad 2013-08-29 10:46:18 i Allmänt,

Jag har inget emot att folk hoppar på dieter, det är deras grej - inte min.
 
Men jag faschineras av det, det där att man väljer en "quick fix" istället för "hard work". Inget konstigt med det egentligen, människan är ju av naturen lat men.... det är väl det där med att trixa med sin egen kropp som jag inte fattar. Jag som tycker alla pulver, mixer och sånt är lite suspekt, jag är lite för försiktig... När jag blir sugen på riktigt suspekta onyttiga och tokgoda saker brukar jag läsa innehållsförteckningen. Det lugnar mig ett tag ;o)
 
Vem vet egentligen och måste något vara rätt eller fel?
 
Halvdagsfasta har jag testat och mådde helt ok av det, slutade äta efter middagen och åt frukost vid sisådär kl. 10. Gjorde det någon helg då och då, fredag - lördag. Gjorde det också som hjälp att hoppa över allt sötätande och det funkade fint. När jag sen åt så åt jag som vanligt, valde nyttig mat och valde bort (i största möjliga mån) skitmaten. Sötsuget minskade och jag mådde helt ok. Jag åt ju ändå.
 
Jobbar fortfarande på det men det är ju en sund kamp liksom, det måste ju grundas inifrån, slå rot och ske inom mig. Inget fel, inget rätt bara inre förändring som visar sig i sunda val och vanor utåt. Input och output som är i god balans anpassat till just min kropp och mina funktioner.
 
Här finns några intressanta och väldigt sanna inlägg/krönikor om detta fenomen:
 
Alexandra Petersson - Fitness Lifestyle
 
Alex Shulman - Aftonbladet
 
Ha det gott!
/ Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2013-08-29 21:09:13

Det där med dieter är helt kört för mig oavsett om de är bra eller dåliga. Jag gillar mat, nästan all mat. Så inte skulle jag kunna vara utan god potatis, kött, fisk, fågel, frukt eller annat. Men jag försöker äta "nyttig" mat, egen odlat och när producerat. Men jag dömer inte andra, man ska leva så som man själv mår bäst av.
Kram

Svar: Nej, inga domar över andra för var och en gör sina egna val. Ibland känner jag bara att det är just det så många inte gör, sina egna val. De hoppar på något som funkat för någon utan att egentligen sätta sig in i vad det innebär.
Jag är också en matmänniska och utforskar just nu vad som funkar för just mig och vad som finns i matväg och som jag ännu inte upptäckt. Vegetariskt blir en helt ny värld med en ny kokbok. Spännande! :o)

Ha det gott!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela