kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Djurfix och nyårsafton

Publicerad 2013-12-31 10:46:28 i Allmänt,

Det har fixats nyårsfint åt alla djuren här på gården och alla "innedjuren" fick gå ut en stund. Det är så roligt att se dem fara omkring och njuta av den friska luften. Härligt!
 
Barnen fick luft de också och det var välbehövligt! Jag och Jonas körde en sväng med Hakuna, mysigt att komma iväg bara vi två också. Hakuna verkar trivas i flocken och allt flyter på.
 
Idag blir det nyårsfix och jag har bakat plattbröd och baguetter. Maken förbereder pannacotta och trattkantarellsoppa. Tror det blir en fin kväll!
 
 
Två av fåren kliar sig alltid när de kommer ut. Känns lite trist att låta dem ha så tjock ull nu när det är så varmt men jag vågar inte klippa dem nu heller, vet ju inte om det smäller till och blir kallt igen...
 
 
Mockat och påfyllt med halm. Hästarna njuter och Pinglan rullar sig alltid när det är rent och nytt.
 
 
Lukas hittade en bra plats att filosofera på.
 
 
Det var första gången Hakuna såg fåren och getterna. Hon stod länge och bara titttade, sen gick Berta resolut fram och hälsade!
 
 
Barnen tog några roliga kort på Rosa... Här fick hon en "änglavinge"....
 
 
.... och en märklig utväxt på ryggen :o)
 
 
Till slut visade hon sitt rätta jag, grävde en grop i halmen och vägrade flytta på sig. 
Nu kallar barnen henne för "solguden"... ha ha
 
 
Korten är ju inte de bästa med mobilkameran men det är vad jag har just nu....
 
Tog ett kort på vårt fina fågelbord också, Jonas har gjort det själv i slöjden men jag vet inte riktigt hur katten tänker... de här sparvarna flyger INTE in i munnen på dig... ha ha. Hon får nog anstränga sig mer än så!
 
 
Nu ska här tränas ett pass innan det blir hästfix och två av barnens farbröder kommer. Det är grått och mulet ute men det känns som en bra uppladdning för en bra dag!
 
Några nyårslöften ger vi inte mer än att fortsätta att göra vårt bästa för vår egen utveckling och för varandra. Att finnas här för våra barn, ta hand om gården och våra djur och att ja... fortsätta på den väg vi går och att vara öppen och mottaglig för nytt och utvecklande.
 
Jag har ju hittat så mycket nytt under det här året som inte direkt är fysiska saker utan mer mentala. Jag jobbar vidare på det och känner mycket ny luft under vingarna... känner vingar överhuvudtaget faktiskt. Känner hopp... har framtidstro. Det har varit tunga hundår ett tag nu och jag känner att det kan vara på väg att vända. Det har vänt inom mig och det är ju nästan det viktigaste, min egen inställning.
 
Vad som väntar bakom nästa krök vet jag inte men det jag gör nu det innefattar glädje, lust och längtan. Har jag det med mig vet jag att jag har bra förutsättningar för att bjuda in bra saker i livet, även om det tar tid för dem att uppenbara sig.
 
Ha en trevlig nyårsafton och ett Gott Nytt År!
/Ann-Mari
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-01-01 10:35:49

God fortsättning! Hoppas ni fick ett bra avslut på 2013 och att lilla Rosa inte fick de allt för kämpigt. Önskar dig och de dina ett härligt 2014!
Vad är det för ras på era får?
Kram

Svar: Tack och detsamma önskar jag dig! Jodå, det gick rätt bra. Några grannar sköt av raketer men på det hela lugnt. Rosa blev lite stressad ett tag men det gick över fint. Våra får är blandras. Troligen lite gute och pälsfår i dem.
Ha ett härligt, kreativt, 2014!
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela