kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Mellan jul och nyår...

Publicerad 2013-12-30 07:27:01 i Allmänt,

Eftersom jag inte fått in bilderna i datorn än så väntar jag med de inläggen. Nytt för mig... att faktiskt planera hur jag ska blogga och inte bara skriva sånt som kommer ut. Att ha paus mellan tanke och tangenttryck. Wow!
 
Vi har en lugn och skön efter jul tid just nu. Jag har jobbat lite och det har städats åt djuren. Har hälsat på mormor och det är en resa på runt 2 timmar så det blev en del bilåkning igår då jag och barnen åkte dit. Skönt att komma iväg iallafall och vi passade på att stanna till och tända ljus på pappas/morfars grav.
 
Idag får maken och barnen göra en insats i huset och städa upp innan två av barnens farbröder kommer och firar nyår med oss. Vi har lugna firanden hos oss och nyår brukar innebära god mat och gott på kvällen, hälsa djuren gott nytt år och slappa i soffan innan tolvslaget då vi skålar och tänder tomtebloss. Räcker så för oss. Inga smällare här! Ibland smäller grannarna av några raketer och hästarna tar det med ro. Jag går ut och ger dem hö innan tolvslaget och sen har jag lite koll på dem under tiden.  Nytt för i år är att vi har Rosa hemma och hon är riktigt skotträdd. Någon som har tips till oss oerfarna hundägare till skotträdd hund om vad vi kan tänka på?!
 
En granne till oss (en bit emellan men ändå ganska nära) fick två får stulna häromdagen/natten och de hittade resterna av dem som slaktavfall på andra sidan vägen. HU!! Nu håller jag stenkoll på bilar som kör förbi och om något verkar annorlunda. Ska även informera grannarna att hålla korpgluggarna öppna. Det är ju ingen hemlighet vilka som har djur i vår by och i detta fall måste det varit någon som vetat om precis var fåren fanns osv då de inte direkt syns från vägen. Det finns dessutom bara en väg ner till deras gård och man kommer inte dit osynlig direkt. Rätt skrämmande!
 
Hann med ett träningspass igår och det behövde jag, gav bra energi till min jultrötta kropp och knopp.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Bara anna

Publicerad 2013-12-30 18:39:00

Så skönt med en lugn tid efter jul. Här blir det med en lugn nyårsafton, inga raketer här heller. Som tur är brukar inte grannarna heller smälla mycket, tack och lov för Cecar blir så nervös av allt pangande, stackarn. Han går fram och tillbaka och får ingen ro förrän det slutar.

Vet du, i dag har jag lånat boken du tipsade om, Den magiska gnistan, ska bli intressant att läsa.

GOTT NYTT ÅR!
Jag är så glad att vi hittat varandra, ser fram emot att följa dig även nästa år.

Svar: Tack för dina fina ord, blir helt varm!
Nej, inget kul med smällare och raketer. Tycker att det räcker med de som är på TV. Får se hur det blir och hoppas att det går bra. Åh, du har en härlig tid framför dig med en underbar bok! Njut :o)

Gott nytt år, ha det riktigt gott!
4-barnsmorsan

Postat av: Anki

Publicerad 2013-12-30 19:08:17

Hej vännen! Tack för de fina ord du skrev hos mig. Nyårs firande med buller och bång är inte vår grej, vi firar ungefär som ni. Jag vill inte gå så långt som till att smällare och raketer ska förbjudas även om vi levt i 13år med en mycket skotträdd hund. Men tänk om alla kunde respektera att bara skjuta på den dagen.... Runt påsk så skjuts det ju både före och efter och det är så jobbigt för alla djur. Det enda tips jag kan ge är att låt henne var där hon vill vara. Vår jackrussel som ju tyvärr inte finns mer han hoppade alltid ner i badkaret när det började smälla, så d fick han vara där. Vi bäddade med en mjuk filt och lät dörren stå så han kunde gå ut och in som han ville. Lite roligt att han valde badkaret, han hatade att bli ner stoppad där för ett bad....
Usch vad läskigt och sorgligt med grannens får! Det är en ständig rädsla jag har att någon skulle ta någon av mina tackor och slakta dem..... Då är jag extra glad för hundarna som skulle skälla....
Ha en härlig nyår så hörs vi nästa år;).......
Kram

Svar: Tack själv Anki, dina ord värmer!
Ja, jag är allt lite nervös kring detta med grannens får. Det hela är så märkligt och vi bor så till att det lika gärna skulle kunna vara vi... kanske ännu mer dolda än grannen. Hua!!

Trist med alla smällare överallt och människor som inte respekterar. Nej, förbud är ju sällan den rätta vägen men jag tycker att attityden kring smällare och fyrverkerier verkar ha ändrats med all information som varit de sista åren. Bra så!

Får se hur det går med Rosa, hoppas på det bästa för hennes skull. Beror ju lite på hur grannarna gör i år.....

Gott nytt år och jag hoppas att ni får en härlig dag/kväll.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela