kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Så kom regnet

Publicerad 2013-07-29 10:37:45 i Allmänt,

Inatt regnade det - TACK och lov för det! Hoppas gräset fick det det behövde nu.
 
Igår var en riktigt mastig dag här hemma, men blev bra ändå. Dagen började med att jag hittade en blockhalt Karina i hagen. Förmodligen hovböld. In i en annan hage med henne och sen var det dags att hämta vårt bagglamm Glenn-Allan och skilja honom från mamma.
 
Mamma blev såklart orolig och hoppade in till Karinas hage men stannade i alla fall snällt där hela tiden. Glenn-Allan har vi ju inte lyckats varken sälja eller ge bort så det fick bli som vi tänkt, bara lite tidigare. Vi har nu alltså genomlevt vår första lammslakt här hemma, något som vi gruvat oss för lite både jag och maken. Allt gick i alla fall bra och vi fick lov att hänga in kroppen i sadelkammaren i brist på annat, där är kallast såhär års. Inte direkt idealiskt att slakta mitt i högsommaren men vad gör man? En ensam bagge på gården blir bara bekymmer, särskilt när han är besläktad med de övriga lammen. Det blir nog bra det här också. Vi lär oss så länge vi håller på.
 
Efter lunch (som nog var mer en brunch) åkte jag med Lukas och Jonas till campingen där de plockade burkar. Blev en hel del och eftersom sedan bilen var full med burkpåsar som stank öl så blev det en tur till affären direkt för att panta.
 
Kladdigt jobb som luktade urk! "Det här är det äckligaste jag gjort" sa de... men de myntade snabbt uttrycket att "det luktar pengar" också :o))
 
Tur att jag hade gummihandskar hemma!
 
 
Lite intressant att gå och handla med två minderåriga killar som stank öl dagen efter en bilträff... ha ha ;o)
 
Saga hade kompis hemma hela dagen och allt förflöt lugnt och skönt.
 
Maken (som ju är hovslagare praktiskt nog) skar upp lite av Karinas hov och visst var det hovböld. Hua! Nu går hon faktiskt lite bättre på foten och vi hoppas på snabb tillfriskning. Det viktigaste är att hon blir frisk såklart men visst är det lite surt att hon skulle råka ut för detta nu då Lukas precis börjat rida mer och mer och till och med är anmäld till riksutställningen. Saga skulle ju även visat henne i handler och hon är anmäld till veteranklassen också. Hoppas hon fixar det!
 
Eftersom jag har en sån eminent ridinstruktör till make så passade jag på att rida lektion igår. KUL var det men mycket att hålla koll på i huvudet och kroppen samtidigt! Det var länge sen....
 
Lekte lite också :o)
 
 
Det är så kul när man har hästen med sig och får den att börja tänka och fråga vad man vill att den ska göra. Finns liksom inga gränser då :o)
 
Hann med en del fönstermålning också. Jag är ganska dålig på före och efterbilder men denna visar lite hur fönstren ser ut.... hua! Nu grundmålat i alla fall.
 

Rosa är på besök igen och huset fullt av hundhår. Note to self: Borsta hund! Mysigt är det såklart och alla barn är överlyckliga. Hon finner sig väl till rätta och tar sig massor av friheter.
 
 
Idag har jag en lååååång att göra lista och första saken är redan klar. Nu dags för brunch för barnen och sen kör jag igång. Har förlikat mig med att mina barn inte äter frukost längre, de är inte hungriga så tidigt. När de får mat lite senare så äter de i alla fall och det är ju huvudsaken.
 
Tyckte den här var bra så jag delar med mig av den:
 
 
Ha det gott!
 
/ Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela