kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Fina fredag!

Publicerad 2013-06-28 22:26:54 i Allmänt,

Blev en riktigt fin fredag idag trots ett hällregn på förmiddagen. Vatten behövs ju till växtligheten :o)
 
Skulle tro att det blir fint framöver i alla fall för det är många bönder som har slagit sina åkrar nu och de gör de ju inte om ruskväder kommer. Nice!
 
Jobbdagen gick strålande. Har fått lite ny energi och det är ganska kul att jobba igen. Skönt!
 
Väl hemkommen gick jag, maken och storkillarna + Rosa och hämtade Saga och Lukas på dagis/fritids. KUL att få en promenad tillsammans och skönt att röra lite på sig i solen. Lite vemodigt var det idag i alla fall då det var Sagas sista dag på dagis. Nu ska hon ha sommarlov och ledigt innan förskoleklass-starten till hösten. Hjälp, vad fort det går. Inget dagisbarn i familjen längre... ett avslut och en början. Hon bjöd på "Gladkaka" idag för att festa till det lite för kompisar och fröknar.
 
Gladkaka är en vanlig sockerkaka som man färgar med olika sorters karamellfärg. Alltså man delar upp smeten i så många små byttor man vill och färgar dessa med karamellfärg. Sen häller man i alltihop i en form, i olika lager. Brukar bli lyckat färggrann och smaken är ju densamma :o)
 
Väl hemma blev det lite mellis och sen ut till lek. Jag longerade Pinglan idag, hon har blivit så fet och behöver massor med motion och då är longering ett bra komplement. Vi får lov att börja köra henne sen + att Saga får rida lite mer i sommar. Det är i o f skönt att hon är lättfödd då hon ändå är 20 år och gamla hästar kan ju ha svårt att hålla hullet. Inte den damen alltså. Hon har gått på sämsta betet (betar av ogräset på gårdsplan) och bara begränsade timmar/dag (ca 6-7 timmar totalt), all övrig tid i vinterhagen utan bete. Suck. Vad gör man?! Bara att sätta igång och motionera. Vill INTE ha fång på henne, det vore nog ganska ödestigert på en gammal pålla.
 
Smorde in alla hästar med hästsalva då de blivit rätt ordentligt bitna lite här och där. Skönt att ha ordentligt skydd på dem nu. Tycker inte att vi har så mycket insekter men de gömmer sig nog i gräset verkar det som.
 
Jag hängde lite tvätt och fixade lite med maten innan jag började träna ett styrkepass. Simon och maken fixade resten av maten och sen var det bara att duscha och äta allt det goda. Vilken lyx!!
 
Simon har ett otroligt läshuvud. När han blir intresserad av något går han verkligen in för det och lär sig massor, och det sitter!! Ett tag var det Japan som gällde och då lärde han sig själv att göra sushi. Han är jätteduktig och det blir verkligen supergott!! Perfekt en dag som denna!
 
 
Efter maten blev det lite disk, djurfix och sen godistajm och lite TV och spelade lite spel med Lukas. Myskväll!
 
Nu ska jag gå ut till husvagnen och sova. Resten av familjen har filmkväll men eftersom vi ska bort hela dagen imorgon så känner jag att jag behöver vila nu. Ska bli skönt :o)
 
Utflykt imorgon alltså. Tornerspel står på schemat, medeltidsmarknad och middag hos "mormor". Toppen!!
 
Ha det gott!
 
/ Ann-Mari
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela