kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Strålande mors dag!

Publicerad 2013-05-26 20:00:11 i Allmänt,

Dagen idag har varit riktigt fin!
 
Började med att jag faktiskt sov ca 8 timmar inatt. Ovanligt men så välbehövligt!! Sen var det gofrukost med nästan hela familjen, Simon var på karateläger. Gick ut och fixade elstängslet till sommarhagen och sen fixade maken elen medan jag tog ner gräsmattehagen och pysslade lite. Det kom en kompis till Saga och sen var det dags för dagens stora projekt - släppa ut fåren!
 
Vi var så fokuserade på att få ut de stora utan att de sprang åt alla håll så vi glömde lammen... ha ha. De stannade kvar i boxen så det var bara in igen och försöka mota ut dem. Inte lätt att komma ut i en främmande värld sådär. Gick bra till slut och nu betar de i sin nya hage. De har varit lite förundrade men ganska spralliga idag. Maken fixade ett fint vindskydd åt dem så nu har de hyfsat tätt när det regnar också.
 
 
 
Sen blev det trädgårdsfix mest hela dagen. Saga och kompis har fart runt som vilda prinsessor och haft jättekul. På eftermiddagen fick Lukas en kompis han också. Jonas har varit lite här och där och mest njutit av sin lediga dag i strålande solsken. Varit lite blåsigt idag men så skönt med solen och att få fixa här hemma.
 
Planterade tomaterna i de krukor och hinkar de ska bo i hela sommaren, satte dit plastpåsar också så nu hoppas jag att de trivs. Maken hade köpt påsar för "upp och ner"-tomater så jag fick till två plantor i dem också och de hänger nu i var sitt äppelträd. Jag har bara köpt körsbärstomater i år, det är de som brukar växa bäst hos oss på friland eller i kruka. Hoppas på skörd!
 
Satte sen ut purjolök och gul- och rödbetor också. Ska så lite frön innan kvällen är här.
 
Äntligen blommar äppelträden hos oss. Några har börjat och andra är på gång. Det är häftigt att se dem blomma alla tio på en gång. Är lite bekymrad över ett av våra träd bara, jag tro det håller på att dö.. suck. Men så är det ju nästan 100 år gammalt... men det kanske inte hindrar? Hur gamla blir äppelträd egentligen?
 
 
Så var det Mors dag också. Häromdagen var Jonas väldigt bestämd över att han ville till stan, han skulle handla åt mig. Mors dag är mest firad med god mat men denna gång ville han köpa present. Eftersom Simon hade karateläger i den större staden här ikring i dagarna två och åkte med en kompis så bestämde vi att vi skulle hämta honom på lördagen och samtidigt se hans gradering (prov inför nytt bälte). Blev sen bestämt att både Saga och Lukas också skulle följa med så vi åkte upp i lagom tid och hann gå en sväng på stan.
 
Jonas och Lukas gick iväg och handlade medan jag och Saga tittade på skor. När de väl kom tillbaka ville Lukas också handla något. Jag känner spontant att de absolut inte behöver, DE är ju min största gåva, men jag minns själv hur det var att vilja ge något så Lukas och Saga fick en gemensam slant de med och for sen iväg och handlade de med :o)
 
Vi tittade lite i affärer och hade en trevlig stund innan vi åkte till sporthallen. Väl där var de försenade med två timmar (!!) innan graderingen var klar men allt gick bra och Simon har nu grad 7 och helgult bälte! KUL!!
 
Eftersom vi var så sena fick jag utfodra barnen på McD... inte min favorit men magarna vrålade...
 
Hemma blev det mys för hela familjen framför en film och lite tapas. Skönt att bara slå sig ner i soffan och pusta ut. Träningen hann jag med på förmiddagen som tur var för jag behövde verkligen träna då!
 
Så idag blev det en trerätters middag komponerad av maken med trattkantarellsoppa till förrätt, grillat till varmrätt och pannacotta med jordgubbspuré till efterrätt. Nu är jag proppmätt!! Fick såna fina presenter av mina härliga barn och maken;
 
 
Av Jonas fick jag te och den rosa lilla muggen, av Saga och Lukas den stora muggen med mammatexten och av maken och Simon fick jag boken "Kaffe med Rån" om ett gäng pensionärshuliganer. Ska bli kul att läsa, såklart med en kopp te till :o)
 
Nu är jag lite pustig och har fortfarande ordentligt ont i kroppen efter ridningen. Värken i korsryggen/bäckenet och ut mot höfterna sitter i musklerna och stränar och ilar hela tiden. Fattar inte varför det är så?! Jag måste stretcha massor hela tiden. Funderar på att ta en kvällspromenad men jag får se om jag orkar.
 
Imorgon är det jobb igen och jag är inte upplagd men det är bara att köra på! Det är simskoleavslutning imorgon också och Saga ska ta märke! Snart är det sommarlov och jag är såklart inte alls beredd på att allt går så fort. Varför kan man inte pausa tiden?!
 
Ha det gott!
 
/ Ann-Mari
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela