kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Höstrusk och "att göra lista"

Publicerad 2013-10-31 13:36:09 i Allmänt,

Jag är en listmänniska. Jag behöver listor för att befria mig mentalt från att hålla ordning på allt, det ger mig ett visst lugn och jag känner att jag har bättre koll med mina listor. Ibland är de nästa stressande då de bara fylls på men oftast är de mer som en god vän som finns där och talar om för mig att allt är under kontroll. Skönt!
 
Min lista för dagen har börjat bockas av. Var uppe med tuppen och fixade iordning mig själv, åt frukost och började baka bröd och tortillas till fredagstacon. Maken åkte på jobb och de yngsta åt frukost innan det var dags att hämta köttet från slakteriet. De yngsta fick följa med.
 
Insåg när vi väl kom till slakteriet att nästa gång åker jag själv. Idag var hästslaktdagen. Fy 17! Jag visste inte att slakteriet var så öppet och intill där man parkerade bilen var den lilla inhängnaden där man tog in hästarna för själva skottet. Allt var i full gång och jag beordrade barnen att titta åt andra hållet och INTE titta någon annanstans förrän jag sa till. Ush och fy! Slakt är ett nödvändigt ont tycker jag men jag vill helst inte vara med och se själva skottet.
 
Nej, det var ingen lyckträff men att hämta lådorna gick sen snabbt och vi kunde åka hem igen. Har levererat två av tre lådor och tror att de hade hyfsad slaktvikt ändå. Känns ju kul att ha fött upp bra djur i alla fall, hoppas sen att köparna är nöjda med det de fått.
 
Blev fix ute och i stallar när vi kom hem och nu har djuren fått fint i boxar och vindskydd. Känns jätteskönt!
 
Barnens mormor kom och fikade en stund. Nu är det avbockning på listan med packning, matlagning, tvätt osv. osv.
 
Känner att jag behöver något uppmuntrande i höstrusket. Det här ser jag verkligen fram emot :o)
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2013-11-01 07:12:36

God morgon vännen!
Vad skönt för dig att få några dagar ledigt!
Jag är ingen listmänniska alls, jag har väl inte så mycket på gång så det behövs antar jag.
Jag har aldrig varit på något slakteri, uschinamej. Men så bra att få sitt egna kött och kunna sälja det vidare. Framöver har vi 12 (!) tuppar som ska slaktas, en vän hjälper oss, så det kommer bli mycket tupp i frysen.
Duktig du är som går in för det här med paleo. Om det får din mage att må bra så tror jag du kommer att lyckas.
Ha en skön fredag!

Svar: Ja, det var nåra välbehövliga dagar. Inte lugna men sköna ändå. Mmmm, det är lite trist det där med slaktandet även om jag alltid levt så med mer eller mindre självförsörjning. Jag kör på med utmaningen, hoppas det ger resultat :o)Ha det gott!
4-barnsmorsan

Postat av: Anki

Publicerad 2013-11-02 20:49:51

Listor är toppen, jag har en för varje dag och det gör mitt liv lättare:)... Nej men fy vilken upplevelse på slakteriet för både dig och barnen!
Men skönt att ni fått hem eget kött. Tar ni tillvara på skinnen också?
Kram

Svar: Ja, jag behöver också mina listor och skickar ofta mail till mig själv på jobbet och vice versa när det är något jag behöver komma ihåg. Denna gång har vi skickat iväg tre skinn och hoppas få två av dem sålda. Ha det gott!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela