kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Läser så bra saker....

Publicerad 2013-10-27 21:09:57 i Allmänt,

Inser att vi mognar olika vi människor och inom olika områden.
 
Jag själv läser just nu massor av bra saker i olika bloggar, böcker och tidningar. Ord, meningar och händelser kommer till mig som får mig att inse hur livet kan vara, hur jag vill att det ska vara. Intressant och mycket spännande och roligt. Utåt sett är det kanske inte så stor skillnad men inom mig händer det massor och jag trivs!
 
Nästa vecka är det höstlov här hemma och gissa om jag har nöjda barn! Själv känner jag mig också ganska nöjd, jag ska jobba två dagar och vara ledig tre, helt ok fördelning tycker jag.
 
Maken är dessvärre förkyld just nu, envisa virus som hänger sig kvar. Några av barnen snörvlar också men de flesta är pigga. Jag känner av något idag. Har varit trött och orkeslös hela dagen, lite ont i halsen och lite öm i lederna. Vill inte bli sjuk nu.... gaaahhh! Jag har ju precis kommit igång med träningen igen och vill köra på. Suck.
 
Igår var Saga hos kompis och jag bakade bröd och fixade lite på gården. Djuren fick rent och fint och maken tog hand om rådjuret han sköt förut och det hamnade i frysen. Jag och barnen damp ner i soffan efter att de fått gå "trick or treat" hos en amerikansk mamma här i byn. Mycket godis blev det den här helgen... puh!
 
 
Idag var ju klockan omställd och det ska väl kännas att en extra timme satts in på kontot men jag var segare än vanligt imorse. Tog långfrukost och sen gick jag ut i skogen och plockade lite svamp, inte så mycket kvar som är ok att plocka men fick med lite till middagen i alla fall. Skönt att komma ut i skogen ibland bara jag och en svampkorg.
 
 
Saga hade en kompis hemma och då hon åkt hem så fick vi besök av en familj vi inte träffat på väldigt länge. Jättekul! Deras äldsta dotter och Lukas är jämngamla och de lekte hela dagen och var ute hos djuren och hade skrapat ihop allt gammalt hösilage på hela gårdsplanen efter att fåren festat på det ett antal veckor. Vilket jobb! Duktiga ungar :o)
 
Nu har de yngsta lagt sig då de ska till fritids en stund imorgon. Jag ska blogga lite, hänga tvätt och se något på datorn under tiden och sen är det nog läggdags snart. Jättetrött!
 
Imorgon ska tre av fåren lastas på hästtransporten för att åka till slakt. Vemodigt men nödvändigt. Försöker att inte tänka på det.... Sen har vi vår bräkBerta som också ska sluta sina dagar så småningom. Hon är jättejobbig just nu och drygare tacka för man leta efter. Samtidigt har hon en plats i våra hjärtan. Nu vill hon bara ha mat - HELA tiden och så fort hon ser oss så bräker hon högt och ljudligt. Klättrar på väggarna gör hon också, på utsidan av stallet för att ta sig in till kraftfodret men att ha en tacka skrapa på en glasruta med klövarna känns inte jättebra kan jag säga. Nej, hon måste tyvärr också få gå till slakt men det blir här hemma sen.
 
Det ska i alla fall bli skönt när allt sånt där jobbigt är klart och vi kan börja göra iordning för vintern mer på riktigt.
 
Har tränat lite mer med Lava och hon är jätteduktig. Tränar ju enligt John Moores princip då jag och maken tränat för honom sedan 1995 och jag har god hjälp av maken i detta då han även är assisterande instruktör på Johns kurser i Sverige. Lava gör fina framsteg och det ska bli kul att se hur långt vi kommer.
 
Mer om John Moore kan ni läsa HÄR.
 
Fick lite sällskap när jag högg ved :o)
 
 
Nu är det dags att köra kvällspasset så att jag får dimpa i säng.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2013-10-28 18:33:12

Jag är en grubblare både på gott och ont, tycker om att läsa saker som ger livet en mening och inspiration. Men ju äldre jag blir ju mer nöjd är jag med livet, konstigt kanske då många idag bara strävar efter ungdom. Ja inte för att jag är redo att bli gammal;), du förstår nog hur jag menar!
Här njuter vi av höstlovet denna vecka och just nu har vinden börja ta i utanför fönstren, hoppas det inte blir så farligt med blåsten. Hoppas ni alla håller er friska och krya så ni kan njuta av höstlovet.
Kram

Svar: Jag förstår precis! Grejjen med mig är att jag varit så osäker, så omotiverad och så rädd. Nu känner jag att jag faktiskt börjar gilla mig själv och har en helt annan säkerhet än tidigare och därigenom också ett helt annat drive. Kanske därför jag får till mig så mycket positivt...eller är det så att jag dras emot sånt som redan finns för att jag nu är redo? Vad kom först hönan eller ägget liksom :o)
Ha det gott!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela