kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Skördetid!

Publicerad 2013-09-24 21:25:29 i Allmänt,

Överlevde denna dag med eländig förkylning i släptåg. Puh! Efter en härlig nys- och hostattack känner jag mig sjukare än patienterna och det är ju lite komiskt att stå i receptionen med en röst som kraxar värre än en kråka... ha ha. Nåja, det får gå det med. Tror det går åt rätt håll i alla fall, det är mest orken som känns... uttömd.
 
Väl hemma idag så hjälpte några till att lassa av hö i stallet medan jag och äldste sonen släppte upp alla fåren på gårdsplan som får bli deras nya hage framöver. Betet är slut och på gårdsplan har vi god uppsikt över dem och lite lättare med utfordring också. Hoppas på en slakttid snart bara.
 
Tog in alla mogna körsbärstomater och det blev en hel hög. De får stå till imorgon så ska jag bestämma då vad de ska bli men några blir nog torkade och resten kanske ketchup eller pastasås :o) Fler gurkor finns att skörda också och kanske gör jag lite inlagd gurka. Bra att ha. Bostongurka kanske.. hmm.
 
Efter middagen blev det en promenad med Rosa som är på besök igen. Kort visit denna gång då hon åker hem imorgon. Emerson åker också imorgon. Jag plockade ihop hans saker ikväll och det är så vemodigt. Sånt är livet och jag är vuxen och kan ta det men visst svider det. Det blir inte alltid som man tänkt sig men kanske kommer han igen, vem vet? Hoppas i alla fall att vi får träffas igen framöver.
 
Igår blev killingarna kastrerade. Veterinären hade noga informerat oss om att de kan vara känsliga för att sövas, de kan till och med dö av det. Vi hade informerat sonen, utifall att. Jag jobbade så det fick bli maken som assisterade men det gick så bra så. De vaknade och var ganska medtagna resten av dagen och skygga för maken men inte för sonen, tack och lov. Idag är de piggare men avvaktande. Ska bli skönt om de kan bli av med lite hormoner och förhoppningsvis inte lukta lika starkt framöver. Hua! ;P
 
 
Höstfärgerna är verkligen vackra nu och jag njuter så fort solen kommer fram och skiner igenom löven. Underbart. Funderar också på vad jag ska göra med alla rönnbär....
 
 
 
 
 
Idag upptäckte jag också YLVIS. Tydligen är jag ganska sen med det men herregud så jag skrattade....!!
 
Klicka på bilden nedan:
 
 
 
 
Somnar med ett fniss.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2013-09-26 10:12:24

Hej!
Hur mår du i dag, bättre från förkylningen? Här är vi bättre nu. Hoppas på att slippa eländet nu på ett bra tag.
Är de som vanligt nu igen, killingarna eller hur har det gått?
Nu en stund på förmiddagen har jag planerat in lite datortid, har en del att ta i tu med.
Kram

Svar: Halloj! Jovars, killingarna mår bättre. Lite skygga än men det funkar. Fåren har ju fått flytta upp till gårdsplan tillsammans med dem och de får ju motion med en skock nyfikna får efter sig titt som tätt men det går bra - tack och lov!
Förkylningen verkar faktiskt vara på väg ur min kropp, tacksam för det för det blir trångt med både virus OCH en häxa där samtidigt. En i taget tack! Hes är jag ju men det passar ju min nuvarande stil.. och dessutom behöver jag ju inte sjunga och låtsas vara glad utan kan bara buttert hålla tyst! Ha ha :o)

Ha det gott och en skön dag framför datorn!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela