kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

En helg med tankar och prioriteringar

Publicerad 2014-08-31 21:27:14 i Allmänt,

När tiden inte riktigt räcker till, när stressen finns även på våra helgdagar då känner jag att jag liksom loggar ur. Jag vill inte vara med längre.
 
Ibland visar det sig genom att jag bara struntar i allt. Låter allt vara och tänker att "jag gör det sen", och visst fungerar det också förutom att när "sen" inträffar så har jag plötsligt mer än jag mäktar med.
 
Nu inser jag att jag/vi faktiskt måste bestämma oss. Vi behöver bestämma vad som är prio 1 i våra liv. Vad vill vi lägga tid och energi på den tid vi är hemma? Hur ska vår vardag se ut och hur ska vi forma den för att passa våra behov och viljor? Tro mig, det är inte lätt. Inte alls....
 
Jag har min önskan klar för framtiden och jag tycker mig få några tecken. Jag hoppas att min tanke ska föda fler tankar åt samma håll och att jag ska lyckas hålla mitt fokus. Jag fortsätter att önska.
 
Helgen har haft fokus på vedkapning och äpplen. Mustade 6 kassar äpplen igår och det gav 65 liter must! De äpplen vi mustade denna gång var från sorterna Signe Tillisch och Säfstaholm. Visade sig vara en väldigt bra blandning! Nästa gång är det Åkerö som ska mustas och snart ska jag göra äppelmos också! Vissa perioder är sannerligen mer hektiska än andra här hemma.
 
Blev en ridtur idag och Lukas bjöd med granntjejen på en tur så totalt var det 4 hästar med ryttare och även 4 stycken 2 benta + en hund som tog en promenix tillsammans. KUL!
 
Efter turen ägnades det åt lite lekar på gården. Det märks att våra djur är sociala och getterna ÄLSKAR barnen!

Våra senaste kycklingar börjar bli stora och ganska oberoende av mamma nu. Den som är längst upp på bilden hoppas jag verkligen är en höna, den färgen har vi aldrig haft förut. Jättefin!
 
Nu ska den sista äppelmusten tas om hand och sen är det hopp i säng. Imorgon börjar jag på nya jobbet som jag kommer att ha på 50% jämte det gamla. Spännande... och lite skrämmande.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-09-02 07:52:22

Det verkar vara läge för er att bestämma vilken riktning ni ska välja. Gör det nu innan du går in i väggen. Du verkar ha lite för mycket omkring dig tänker jag. Vad tycker mannen?
Hoppas nya jobbet känns bra.
Ha en fin dag!

Svar: Jadu Anna, det där är en följetong som skulle ta minst en vecka att ta sig igenom... Jag har nog liksom kommit till det där läget där jag behöver förverkliga det jag kan och får inse att det kostar i tid och ork. Inser däremot att gör jag det inte nu så gör jag det aldrig och att jag får göra på mitt sätt om det ska bli något av. Lite kryptiskt kanske men det är ju lite för offentligt såhär för att gå in på detalj, om du förstår.
Visst har jag känt på den där väggen och jag aktar mig. Just nu handlar det mycket om inställning för mig och att ta det varligt. Jag tillåter mig att vara trött och att vila men lär mig också att se saker från den ljusa sidan och att hitta glädjen i det vi har här hemma och att det är värt att ta varje dag tillvara.

Kanske vaknar jag en dag och känner att det inte är värt det och då får jag hitta på något annat, eller inget alls. Men just nu känns det värt det och då får den känslan råda.

Tack för orden Anna, skönt att ha dig här ♥
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela