kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Hemmadag, snöväder och många tankar

Publicerad 2014-01-31 18:53:27 i Allmänt,

Hemma idag också. Försöker komma ikapp med mig själv.
 
Har många tankar och känslor efter gårdagens sorgebesked men också många tankar kring utveckling och det som sker inom mig. Känns som om jag håller på att komma ikapp lite. Skulle vilja pausa lite och bara få läsa, tänka, känna, ta till mig men barn ska tas om hand, huset ska ha sitt, djuren sitt och ofta är det ju så att jag får komma i sista hand. Ger mig själv några timmar när jag ändå är här och kurerar mig så kanske jag kan helas lite på insidan också.
 
"The Secret" gav  mycket styrka till något jag redan visste och det har landat gott i magen. Jag har också en förvissning om min egen styrka, behöver bara hitta den igen.. och igen... och igen... befästa nya tankesätt och handlingar. Känner att jag är på gång, det ligger där mitt framför mig och bara väntar. Härlig känsla.
 
Pratade med mina barn om detta med sorg igår då de är berörda av det genom skolan nu. De har pratat mycket om det som hänt och hur barnen nu ska förhålla sig till sin kamrat. Känns skönt att de är engagerade. Det är ju ibland svårt med stora känslor när man är ung. Stora känslor som vill ut men som kanske inte alltid passar. Tipsade om att ingen kan hindra dem från att låta känslorna ta form i tankar. Att sända tankar till andra tror jag är något som gått lite förlorat. Att tänka kärleksfulla tankar om någon tar sig form någonstans för den personen, på något sätt. Jag är helt övertygad om det. Så varje dag kommer jag att öva mig i att sända kärleksfulla tankar till människor som står mig nära på ett eller annat sätt. Faktum är att mina tankar även gör nytta för de personer jag har svårt för att umgås med också. Så länge jag omvandlar mina känslor och tankar till något mer positivt så kommer det till nytta. Testa!
 
Igår hände förresten något stort här hemma, riktigt stort! Saga läste en bok för första gången!
Jag skulle läsa gonattsaga för henne och eftersom det var en relativt enkel text uppdelat i två stycken där den övre var en längre mening och den undre bara en enkel mening så bad jag henne läsa den undre medan jag läste den övre. Sagt och gjort ... och som hon gjorde det. Tror hon blev förvånad själv först faktiskt men när hon förstod att hon faktiskt fixade det så riktigt såg jag hur hon växte och blev så otroligt stolt över sig själv. Hon kunde! Sen skulle hon läsa för pappa också såklart men nu skulle hon läsa ALLT. Hann nästan igenom hela boken då orken tröt och vi bestämde oss för att ta resten en annan dag. Vår tjej kan läsa böcker nu. Att få ta del av allt sånt här är så coolt och så stort. ♥
 
Idag faller det snö i mängd, mest på tvären. Önskar att detta är sista snön för vintern faktiskt, men det kanske är ett önsketänkande om något. Har sagt det förut och säger det igen, jag vill INTE hindra ekosystemets naturliga förlopp men åååååh så jobbigt det känns med den kalla årstiden. Boostar mig med massor av tankar på vårtecken och känslan av en solig morgon med fågelkvitter och fläckar med bortsmält snö och framträdande gräs på gräsmattan. Ljuva känsla!
 
Tills dess får det bli happy feelings i form av musik, god mat, härliga familjen och trevliga böcker. 

Monday Motivation - Sunny Days

 
Mitt humör har vänt och det känns underbart. Vänder blad, låter den kokong jag har omkring mig få utvecklas med kraft inifrån för att snart, snart veckla ut fjärilsvingarna och flyga iväg. Japp, känner det, tänker det, ser det hända. Love it.
 
Here I go!
 
butterfly_76886531
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-02-01 20:08:18

Sorg är svårt, men det gör kanske också att man ser på sitt eget liv lite annorlunda.
Frågor runt livet och de val man gjort och gör kan vara svåra. Vägen man vill gå är sällan rak, min har i alla fall varit väldigt krokig. Efter år av funderande känns vägen nu mer ganska rak men med små vägbulor att ta sig över för att ta sig fram till målet. Jag hoppas du snart har hittat vad du vill göra. Ha en härlig kväll!
Kram

Svar: Nej, jösses så krokig vägen har varit men å andra sidan har den ju format, stött och blött mig till den jag är idag och det kan jag inte göra något åt. Tror inte att vägen blir spikrak framöver heller men jag har lärt mig att uppskatta det för det gör att jag får se mer av naturen. Sightseeing kan man kalla det för ;o)
Sorg är ju något man behöver ta sig igenom och vissa upplever den sent i livet, andra tidigt. Våra barn möter den titt som tätt då djur rycks bort och ibland även människor. Känns ändå sunt att vara öppen med det då det är något som tillhör livet men visst är det orättvist att somliga får leva så korta liv... ush.

Ha det toppen!
Kram
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-02-02 10:07:40

Det är så härligt att läsa om dina tankar och funderingar. Synd att du har så långt till yogan för jag är övertygad om att du skulle gilla det och det skulle ge dig ännu en dimension till ditt sökande.

Sorg är är svårt som Anki skriver. Jag har fått hjälp att förstå att jag tydligen har mycket sorg inom mig som jag inte tagit i tu med, min pappas bortgång, min brors sjukdom som förföljt mig sedan barnsben och som jag bara skjutit ifrån mig. Velat vara stark och hjälpa mamma. Men kroppen har sagt ifrån och jag jobbar nu på detta. Måste tydligen gråta för att läka men det kommer ingen gråt. Än.
Så yogan kom verkligen in i rätt tid för mig, jag behöver det.

KRAM

Svar: Ja, Anna. Yoga är något jag vill prova. Det har liksom inte blivit av och om det är jag som stoppat eller något som sagt åt mig att vänta vet jag inte men nu får jag signaler hela tiden om att yoga är något för mig. Ju mer jag läser i Malins bok som är ganska djupgående kring just hennes sökande, desto mer känner jag, precis som du skriver, att den kan vara till hjälp för mig.
Tänk så mycket som kan rymmas inom en och så skönt att du hittat en kanal som kan låta det inre och instängda att komma ut, luftas, vissa saker försvinna och fylla på nytt och gott för dig. Underbart! Stort lycka till!

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela