kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Filmtips!

Publicerad 2014-06-30 08:00:00 i Allmänt,

Vi ser ganska ofta på film hos oss. I perioder är det mycket familjefilm och ibland är det film mer anpassat för de äldre barnen och oss vuxna. Det är en knepig balansgång ibland eftersom våra barn gärna är uppe ganska sent nuförtiden, men det brukar lösa sig bra ändå. Funkar ju också att titta på var sin film, i var sitt rum, även om jag tycker det är mysigast att sitta tillsammans allihop.
 
Det är väl så att allt är föränderligt och anpassning måste ske hela tiden. Barnen blir äldre, gillar andra saker, filmer byts ut och det som var sååå läskigt när jag själv var liten är nästan humor idag. Lite märkligt, och nästan lite skrämmande, hur anpassningsbara vi människor är. Tar man tanken lite längre kan man undra över hur mycket som är vettigt att anpassa sig till egentligen. Var går gränsen för vad som är ok när det gäller film exv. och vad som inte är det. Hur mycket våld är ok, hur mycket svordomar, förnedring, smädelse och förskönande brottslighet är ok?
 
Vad händer egentligen med oss, våra värderingar, våra gränser för rätt och fel och vårt språk när vi ser dessa filmer och spelar spelen och gör dem till en del av vår vardag? Vilken värld växer våra barn/ungdomar upp i och vad händer med dem när de bjuds på kontraster hela tiden? Å ena sidan värdegrunder hemifrån och från skolan och å andra sidan "hjältar" från spel och filmer som ständigt bryter mot dessa.
 
Var det så för oss vuxna när vi var barn/ungdomar? På något sätt känns det inte så. Som jag upplever det var det en skarpare gräns mellan rätt och fel då. Kanske minns jag inte allt, förmodligen inte och förmodligen var det ganska suddiga gränser även då. Förmodligen är det också så att jag inte förstår alla de spel som mina barn växer upp med och därav min undran och förundran över detta märkliga fenomen. Men ändå... det finns gånger då jag vet att man kliver över gränser och då är det för mig helt förkastligt att tillåta att barnen spelar vissa spel, ser vissa filmer osv. Som GTA tex. där spelet går ut på att bryta mot lagen och bli kriminell. Nej, enough is enough!
 
I helgen såg vi filmen "The secret Life of Walter Mitty" och jag tyckte mycket om den. Oförutsägbar och med ett budskap som tilltalar mig. Att göra det, kasta sig ut och gör't! Se den.
 
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-06-30 10:57:23

Vi tittar tidvis mycket på film här hos oss oxå och jag håller med om att det kan vara svårt att avgöra vad som barnen kan se eller inte. Tur nog är Erik så mycket mindre så det blir bara familje film som Lotta på Bråkmakargatan o bamse som är en favorit. Hanna är ju vuxen så där styr jag inte längre men för några år sedan var vi där ni är nu så jag förstår dig helt... Ha en härlig dag! Kram

Svar: Ja, det är lite klurigt ibland och jag kan se tillbaka på den tiden med "Byggare Bob" och Astrid lindgren som lugn och med en viss saknad. Astrid funkar visserligen fortfarande men det är inte helt ovanligt att jag sitter själv och ser slutet på filmerna... ha ha.
Ha det gott!
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-06-30 11:17:35

Tack snälla du för dina fina ord hos mig i dag, de lyfter mig ännu mer!

Jag tittar nästan aldrig på film nu för tiden, barnen har ju inte kommit i den åldern riktigt ännu. Jag fasar lite för det där när datorerna/spelen kommer ta över mer och mer, var man ska dra gränsen. Men det löser sig säkert när man är i det...
Barnens kusiner har regler om det där, en timma vid datorn då får man springa två km sedan. Och det fungerar, de är 12 och 13 år...

Ha en bra dag!

Svar: ... och du lyfter mig!
Jag tror att man bara får gilla läget när det gäller skärmarnas tid. Det är våra barns uppväxt, det ser ut såhär idag och det är bra det också. Balans är det viktigaste tycker jag. Jag har fått släppa mycket när det gäller mina principer, det är liksom inte kompatibelt med dagens samhälle... är jag gammaldags då?! Tur känner jag att jag har i barnens pappa som är insatt i datavärlden, spel mm. Jag tar del och är med i besluten men jag behöver inte ha det övergripande kunskapsansvaret. Skönt!

Ha det gott!
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela