kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vända svagheter till styrka och att drömma

Publicerad 2014-03-31 21:57:34 i Allmänt,

Helgen blev väldigt, väldigt bra. Mycket sol, en hel del gjort och faktiskt en hel del bara vara också. Bra blandning.
 
Hönsen är lyckliga och pickar runt på gården i solen, hästarna fäller och ska de motioneras får det bli på kvällen innan allt lurvigt hår är borta som gör dem så svettiga, katterna är mer ute än inne och snön smälter bort. Love it!
 
Har tänkt en hel del på den period vi gått igenom nu maken, jag och barnen. Att vara ifrån varandra när man som vi inte alls har speciellt lätt för det är en prövning. Förra gången var det ett rent helvete kan jag säga så denna gång var mitt mål att göra det lite bättre, vara bättre än så. Vi gick igenom perioden mycket lättare nu, trots sjukdom och elände så flöt det på bättre. Inställning är allt! Ska inte måla på i rosa allt för mycket för lätt är det inte men det gick lättare och so far so good.
 
Detta med att lära känna sig själv är ju en livslång resa och något jag lär mig mer och mer om för varje dag som går. Just under denna period, när maken var borta, så gjorde jag det till en läxa att aktivt tänka på sådant som gräver lite djupare i mig och i min personlighet. En inte helt lätt resa men en nyttig sådan. Att se sig själv för den man är, ta sig själv i handen och säga att jag duger - och mena det! Att det är ok att var si eller så, så länge man är sann mot sig själv, tolerant mot andra och att gå försiktigt fram i sin sanning. Där har yogans åtta grenar en hel del att tillföra och jag kan bara varmt rekommendera er att läsa om dessa.
 
Att ta till sig sådant man tror på och att göra det till sin vardag tar sin tid men att läsa det, känna att det slår ann något i en, det gör så gott!
 
Tänker också mycket på mina drömmar. Vad drömmer jag om egentligen. Vad vill jag och vad är enbart en dröm om en dröm. Att älska bilden av något är inte alltid detsamma som att vilja ha det och det är helt ok, så länge man inser det. Att drömma om något som känns ända in i själen är en annan sak och jag har fått börja om från noll då jag upptäckt att jag slutat drömma. Nu kommer det sakta tillbaka och jag läste nyligen att man även kan forska i vad det underliggande budskapet i drömmarna är för något och vad de säger om en själv. Intressant och något som leder till ytterligare utforskningar i djupet av mitt jag.
 
Det känns som om det blir en spännande vår!
 
Idag kom maken hem med ett sto som han lånat för en tid framöver. Quarterhorse och en ganska stor märr som det ska bli spännande att följa. Själv kämpar jag på med mina ponnyer och försöker få dem i form, längtar till svängeln är på vagnen och jag kan börja köra igen. En tur med vagn i vårvädret är aldrig fel.
 
Nu blir det repris på Ryttareliten tillsammans med maken.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela