kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Sportigt lov... knappast!

Publicerad 2013-02-26 20:16:27 i Allmänt,

Följetong... lata barn och sur gammal morsa.
 
Ush, vad jag känner mig sur och grinig som morsa just nu. Hade en sån toppenplan med aktiviteter för båda de stora barnen medan jag gjorde en annan med de yngsta imorgon. Alla var med på tåget... tills idag. Då bangade de båda äldsta. Orka... typ. Va ...??!! Hallå!! Vad är alternativet? Antagligen detsamma som de här två dagarna, att sitta hemma hela dagen och titta på TV, spela dator och inte gå ut.
 
Suck!
 
På något sätt triggar detta igång mig. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men det känns liksom fel. Jag kräver inte att de ska vara sportiga (vi är inte speciellt sportiga i vår familj) eller ha en massa aktiviteter varje dag men när det fixas en (EN) aktivitet på en hel vecka så kan man väl liksom bjuda till lite... eller? Blev lite besviken på dem... och sur. Stackars barn. Eller...? Borde jag tvinga dem?! Nej... det vill jag faktiskt inte.
 
Om det är någon gång jag vill slippa vara ensam förälder så är det nu. Nu vill jag bolla och fundera tillsammans med maken. Hur ska vi göra. Släppa eller kräva? Gaaaah.
 
Idag fick de iallafall en uppgift att utföra utomhus och det hade de gjort. Toppen! Alternativet är ju att jag ger dem uppgifter att utföra om de inte hänger på. Knappast något de dör av och tar de inga egna initiativ så... De är ju inne och dammar igen resterande 22 timmarna på dygnet (sa den sura morsan).... gaaaahhh!!
 
Hepp! Nu är vi iallafall lediga i hela fem dagar innan det drar igång med jobb, skola och dagis igen. Ska bli sååå skönt! Hästarna fick extra mycket mat ikväll vilket innebär att jag kan sova imorgon bitti, ända tills det ljusnar. Härligt!
 
Men först ska jag titta på film med storkillarna, en film som de har valt, som kompensation för småttingarnas bio imorgon.
 
Hoppas maken ringer också... behöver lite stöd ikväll.
 
Imorse möttes jag av denna ljuva syn och ikväll var det inte ens kallt ute...det droppar och smälter än.
 
 
Ha det gott!
 
/ Ann-Mari
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela