kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Paleo, höstlov och besök!

Publicerad 2013-10-30 21:32:20 i Allmänt,

Första lediga dagen på min höstlovsledighet med barnen. Tjoho! Äntligen!
 
Dessutom började dagen på bästa sätt då jag fick ett samtal från vännen Tina om att hon var i närheten och tänkte komma förbi och hälsa på. JAAA! Det var SÅ länge sen vi träffades och jag blev verkligen glad! Bakade lite bröd, städade iordning huset lite och fick i de yngsta barnen frukost. Jag och Saga åkte till närmsta samhälle och handlade lite till lunchen innan vi åkte till handelsträdgården och köpte ljung och mosshjärtan till gravarna. Handlade gravljus också och trädgården skänkte bort silverek, något som ju passade oss utmärkt till helgen.
 
Väl hemma började jag med lunchen. Maken hade kommit hem från jobb och Lukas kompis hade kommit. När Tina och tre av hennes barn kom så åt vi lite lunch, Saga och maken hade då hämtat hem hennes kompis också. En bunt barn, mat i magen, fika och massor av prat för att ta igen två hela år! Såklart tiden av en knapp eftermiddag inte räckte till men vi kom en bit på väg och vi planerar att snart ses igen. Jättekul!!
 
Tina har en blogg som ni kan läsa HÄR.
 
Jag förbereder min paleoutmaning och har bakat lite scones och små bröd, bra att ha. Letar efter recept för glatta livet och har hittat lite på nätet. Googlar man så finner man och jag kan tipsa om en bra sida där det finns massor av tips och recept, HÄR kan ni läsa den.  Känns lite märkligt att gå till såna extrema metoder men är det det egentligen? Är det vår "normala" kost med diverse tillsatser, socker och vitt mjöl som är det "normala"? Ja, det är ju så det blivit men är det bra för våra kroppar? Förmodligen inte... eller, i alla fall inte min kropp.
 
Jag söker ständigt efter min optimala kost men jag går också ofta bet pga. att min hjärna styr in mig på gamla invanda spår innehållande belöningar som godis, choklad, fikabröd osv. Sällan säger min hjärna åt mig att belöna mig med lite nötter, frukt eller nyttiga frön istället. Jag är hjärntvättad! Eller åtminstone känns det så... Har jag väl fått i mig en viss mängd onyttigheter så är det jättesvårt att sluta. Jag äter inga jättemängder alls, faktiskt väldigt lite men kommer jag igång så blir det lite men ofta. En chokladbit blir till 3-4 chokladbitar en dag och samma mängd dagen efter och kanske till och med en tredje dag och det räcker så väl för att tippa min mage över kanten och så får jag lida för det länge sen. Att äta lite EN dag är ok men sen måste det vara stopp och DET är mitt problem. Hjärnan igen... suck!
 
Nu ska jag göra ett allvarligt försök och jag vill verkligen lyckas denna gång men lätt kommer det inte att bli....
 
Imorgon ska jag hämta köttet från slakteriet också och barnens ena mormor kommer. De har två st. då jag även har en "styvmamma" sedan jag var tre år gammal så det blir två mormor varav den ena ju är en ängel i himlen nu. Det står packning på schemat inför vår lilla resa och mer bakning ska göras, blir nog bra det med. Ska även hinna med att fixa i stall och på gården men det blir nog bra.
 
Hösten har kommit på riktigt här och det har regnat i flera dagar vilket visar sig i djurens hage med massor av lera. Trist när det blir så men inget att göra tyvärr. Fåren och getterna får gå in på nätterna och när det blir kallare står de inne mer och mer men vi planerar att försöka ha dem ute åtminstone några timmar/dag i vinter.
 
Nu ska det fixas och trixas och sen läggdags.
 
Ha det gott!
/ Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2013-10-31 07:33:33

Vad härligt att du är ledig nu och vad roligt att träffa en vän och få prata av sig allt som hänt! Hm det där med söt behovet och svårigheten att sluta känner jag igen.... Men denna gången lyckas du!!
Kram o ha en härlig dag!

Svar: Ja, det var verkligen roligt att träffas igen! Jag ska göra ett allvarligt försök och har ju redan börjat förbereda mig både mentalt och genom att baka lite då inspirationen kom över mig. Jag kör på! Tack för stödet :o)
Ha det gott!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela