kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

På jakt efter julstämning

Publicerad 2014-12-21 19:59:54 i Allmänt,

Den där julstämningen har kommit och gått i vågor här hemma. Det har varit så mycket jobb och annat fix med gården och djuren att jag inte hunnit med riktigt.
 
Den här helgen har vi däremot inte haft något annat för oss än att fixa här hemma med brödbak, godisfix, ost och ostkaka och annat mums. Ja, jag gjorde faktiskt både en ost och ostkakor i år. Gör hälsingeostkaka utan gryn och mandel. Den bakas på ostmassa med en liten redning av mjöl i och blir otroligt god. Äts med saftsås och lite flytande grädde. Mmmmm! Osten är en ren koost och blir en färsk hårdost kan man säga. Den saltas för mer smak och står i kylen så länge man har lust till. Den kan såklart lagras på många olika sätt men jag brukar inte lagra den så länge utan äter den medan den är vit och ganska mjuk. En jultradition hur som helst.
 
Vi gör annars bara sånt som vi gillar och i år blir det vanlig chokladkola (som farmor alltid brukade göra), lakritsfudge (första gången förra året och himmel så god!), marsipanfigurer doppade i choklad och chokladformar med jordnötssmör i. Mums!
 
Imorgon ska jag jobba och jag ser faktiskt fram emot det, på tisdag är jag ledig och på onsdag är det ju dopparedan!
 
Idag har vi sett föreställningen "Grinchen som stal julen" av barnteatergruppen i vår by. De har tränat sammanlagt 4 gånger och föreställningen var SÅ bra med sånger ur bland annat frost m.m. Barnen var jätteduktiga och Saga spelade hund och hade jättekul!! Fortsättning till våren - härligt!
 
Nu ska jag göra ett litet städryck innan läggdags och bara vara lite däremellan. Krävs lite planering för att slippa stå med exv. tvätten på julafton så vi får börja flera dagar innan att tvätta undan. På något sätt tar det ungefär 2 sekunder för tvättkorgarna att fyllas på när man tömt dem. Märkligt!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-12-22 08:14:21

Låter som en jätte mysig helg! Recept på både ost och ostkaka mottages tacksamt... Skulle vara roligt att prova!
Här har julstämningen hindrats av att Erik först blev magsjuk och jag själv drog på mig en ordentlig förkylning. Men idag ska här rullas köttbullar, tvätta och måla. Imorgon står skinka på planen och sedan får det bli som det blir helt enkelt.
Ha en underbart härlig dag!
Kram

Svar: Jag kan maila dig recepten Anki!
Hoppas verkligen att Ni är friska nu. Ha det toppen!
Kramar!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela