kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vill bara sova...

Publicerad 2014-02-27 21:22:33 i Allmänt,

Gaaahhhh. Känner mig så trött men det är inte det lättaste att få till lugna stunder i det här huset kan jag säga. Förkylda barn innebär INTE att barnen ligger still och vilar, eller ens är särskilt trötta. Undrar om jag fått allt sånt och de fått energin, det verkar så.
 
Uppe hyfsat tidigt imorse men jag fick ändå sova nästan 8 timmar. Fatta!! DET är vardagslyx för mig. Otroligt skönt. Tog en morgonpromenad med hunden men var riktigt orkeslös på hemvägen. Fick tillbaka lite gnista efter frukosten och tog det lugnt på morgonen och förmiddagen.
 
Saga fick ha en kompis hos sig några timmar för att de båda skulle få leka av sig efter var sina sjukdagar och långtråkigt hemma. Full fart alltså och jag gjorde leklera x 3 åt dem så bordet blev fullt av lerasaker och barn ett tag. Lunchade lite och sen fikade de lite glass.
 
Hittade en kladdkaka i ugnen som på något sätt hamnat där... jag?? Ehhhh... näääää... eller JOOOOO!! ;D
Jag har hållit mig sockerfri i två veckor nu men idag riktigt längtade jag efter en kladdkaka och då fick det bli så. Åt mina bitar och nu är jag nöjd. Nu är det sockerfritt ett tag igen. Känns helt ok.
 
Kom att tänka på detta med sångtexter när jag nu gått hemma och lyssnat på radio. Ibland stannar jag upp mitt i dansen till en svängig låt och lyssnar och känner att - Hallå! VAD är det jag HÖR egentligen?! Blir nästan mörkrädd!
 
Så tänker jag ett varv till och känner att frågorna kommer. Är det verkligen ok att våra barn lyssnar på låtar där tjejjen sjunger att det är ok att killen ska göra vad han vill med hennes kropp? Han kan inte få hennes sinne men "gör vad du vill med min kropp"... my god! Eller att tjejjer kallas för bitch (och värre!) i låtarna, att folk ska skjutas och att tjejjer ska slås? Gillar vi sånt verkligen? Misstolkar jag texterna, eller...?
 
Blir inte så lite trött emellanåt när jag kommer på mig själv med att gilla en låt för svänget, rytmen och melodin men när jag lyssnar på texten så är det bara SKIT. Faktiskt, rent skit! Kan man inte längre skriva vettiga låttexter som faktiskt BETYDER något? Är det så svårt?! Radiostationer och konsumenter går sen på det hela när "stora" artrister producerar sånt och köper det, sväljer med hull och hår och så har allt lyckats. Producera dåligt skrivna låtar med en svängig melodi och tjäna grova pengar. Musikvideos är ju nästan snäppet värre för då kläs allt detta in med påklädda killar och mer än lättklädda tjejjer, i vissa fall mer lika porrfilmer och som jag definitivt inte vill att mina yngsta ska se. Varför ska dessa ojämnlika könsroller alltid förstärkas, jag blir så trött. Gaaaah. Frustration!
 
Älskar däremot artister som tänker till lite, som ser sitt muciserande som något de gör med inspiration och eftertanke. Att de gör det av kärlek till musiken och att de vill förmedla något. Jag har svårt att tänka mig att vissa artister verkligen ser det som sitt kall att förmedla en text som går ut på att förstärka fördomar, könsroller och ett riktigt dåligt språk.
 
Kanske är jag gammaldags och tråkig men jag tycker det är en trist utveckling.
 
Hur som helst har dagen idag varit hyfsat bra tycker jag. Har fixat lite paleobröd åt mig själv, barnen fick mat och slapp svälta, jag kunde sitta ner emellanåt och på eftermiddagen blev det film och kladdkaka toppat med en riktigt god middag. Nice.
 
Efter några hundpromenader är jag uppe i ganska många steg på stegräknaren och jag är nöjd. Nu en lugn kväll innan läggdags. Känns bra!
 
Det HÄR längtar jag efter nu :o)
 
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-02-27 22:11:18

Jag undrar också var barnen får sin energi ifrån trots att de är sjuka. Själv blir jag tok trött och vill bara vila.
Oj vad mycket du hunnit med trots att du känt dig trött!
Du frågade om tips för att få hunden att hålla sig på tomten och att inte jaga katterna.... Tja inget lätt att börja med nu vad gäller att hålla sig på tomten... Nästan något man får göra från det de är valpar. Men vad gäller jagandet av katterna så undrar jag om hon stannar om ni ropar när hon är igång? Gör hon det så får ni jobba på att det händer något roligare hos er när ni ropar än att jaga katten.. Svårt att ta så här i skrift, lättare att prata och visa.
Hoppas du får ännu en bra och lång natts sömn.
Kram

Svar: TACK för tipset Anki. Jag har själv varit inne lite på samma linje och har nu lite godis att ge henne så snart hon kommer till oss då vi kallar. Nej, hon stannar sällan om hon väl satt igång och jaga. Ev. kommer hon om maken busvisslar men annars är det mest att vänta ut henne, hon hinner sällan ikapp några katter men det är ju lite förargligt ibland....
Jadu, barnen håller igång men vi har varit (och är) rätt däckade emellanåt allihop.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Bara anna

Publicerad 2014-02-28 19:23:32

Jag beundrar verkligen dig som kan ta en kladdkakebit och sedan kunna avstå igen. Alltså jag är nog sockerberoende för jag har sånt himla sug, särskilt efter att jag ätit lunch.

Vet du , idag var jag på yoga igen och vi avrundade passet med en meditation och efter ett tag bara kom tårarna på mig. Jag lät dem komma, har blivit tillsagd att låta känslorna komma så jag gjorde det. Har ingen aning varför jag började gråta, antagligen en massa spänningar som vill ut. Jag älskar min yoga!!!

Önskar dig en skön helg

Svar: Jag jobbar hårt på att äta tills jag är nöjd (kan ibland bli mer än en bit) men jag äter och då njuter jag MEN sen försöker jag verkligen se till att det är bara den dagen och att resten av helgen/veckan blir avhållsam. Funkar ibland men jag har haft det ganska kämpigt med sockersug. Det blir bättre om jag bara kan hålla mig borta från allt sött i några veckor, då blir det också lättare att äta lite och sen avstå igen. Kör mitt mantra och jobbar på disciplinen. Puh!
Oh vad härligt med yogan Anna. Vill bara ge dig en stor kram. Det kommer, resan har börjat, yogan har väckt något och du är i säker hamn. Gunga loss vännen.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Anki

Publicerad 2014-02-28 21:37:20

Hoppas du fått sova ordentligt och fått ny energi! Den där jordgubben hade jag gärna ätit;)...
Ville bara titta in och önska trevlig helg!
Kram

Svar: Tack snälla du! Jag vilar emellanåt men det är massor att göra såklart och vilan blir bara kort då och då. Känner mig lite däckad emellanåt... suck. Vi vilar och myser ner oss ikväll. Kram och tusen tack för titten! ♥ Trevlig helg till er också!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela