kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Att tillbringa dagen på en åker, i värmebölja

Publicerad 2014-07-25 09:00:00 i Allmänt,

Igår gjorde vi något som var det svettigaste på länge men också riktigt, riktigt roligt!
 
Vi blev tillfrågade om att ha med våra getter och en ponny på LRFs familjedag här i byn och visst ställde vi upp, jättekul. Sen att det råkade bli på en av årets varmaste dagar är ju sånt man inte alltid kan förutse.
 
Hur som helst så var det bara att vandra iväg dit och göra jobbet - och visst levererade vi! Lukas höll ett öga på sina getter (där en av dem bara smet ut ur fållan två gånger under dagen, inte illa.. ha ha) och jag och tonårskillarna skötte ponnyridningen. Tanken var ju att enbart en av ponnyerna skulle med men den andra större ponnyn som skulle kommit dit var sjuk och Tamino fick rycka in igen. Lite nervös var jag allt då vi vandrade omkring bland stora lastbilar, traktorer och skördetröskor samt massor av besökare. Faktiskt framförallt besökarna då det visade sig att de hade mycket lite respekt för avstånd till ponnyerna. Det var vuxna och barn överallt och nästan svårt att vända hästarna emellanåt utan att slå ner dem som dominobrickor. Märkligt!
 
Hur som helst gick det toppenbra och Tamino är helt fantastisk som bara finner sig i allt! Ja, Hakuna ska inte glömmas bort hon heller för hon gick och gick och gick hon också och vinklade inte ett öra då det dånade om traktorer runt omkring oss. De är helt fantastiska dessa hästar. Värmen tog såklart på dem och vi lyckades finna lite skugga bakom dasset då traktorerna hade sin parad. Puh!
 
Mina tonåringar är inte så tokiga de heller och de tjänade sig en slant. Hela 60 turer blev det totalt. De höll humöret uppe så gott det gick och vi hade faktiskt en trevlig dag i alla fall. En stor eloge till dem!
 
På eftermiddagen blev det bad igen och vi var verkligen lagom möra. Idag har jag prova på agility med häst/ponny här på gården och jag hoppas att det blir bra.
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-07-25 11:08:38

Ni är på gång där uppe i norr. Härlig läsning! Vilka hästar, underbart.
Kram

Svar: Ja, kanske är vi det... vi får se. Nu gäller det ju att låta fantasin börja flöda och köra på. Inte mycket som kan slå en sådan här start och ett evenemang som detta återkommer ju bara en gång/år. Framöver lär det bli betydligt lugnare.
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela