kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Det är mycket nu...

Publicerad 2014-11-25 06:47:13 i Allmänt,

Ibland vill jag bara strunta i allt, ta en dag ledigt och göra absolut ingenting, bara ligga på soffan, glo på film, läsa eller annat... bara vara.
 
Den tiden är inte nu. Bara att inse. Nu är att lägga i den där extra växeln som jag vet att jag har någonstans. Att inte stagnera, att inte bli lat eller tappa fart.
 
Låter det stressigt och jobbigt? Det är det till viss del, men jag vet att jag fixar det OM jag går med varsamma steg på stigen. Jag behöver också ta och sätta mig ner en stund och reflektera, låta tankarna stilla sig, att bara vara.
 
Balansen är inte lätt att få till alla gånger, men om man ÄR i det som sker går det lättare
 
Jag har sån tur att jag bor i en kommun som just nu satsar på att bli fler invånare. Det gör att det finns många projekt för dem som vill starta eget och många föreläsningar och kurser i dessa ämne - gratis. Eftersom jag är en sån som funderar på att starta eget och en sån som gillar gratis är det bara att tacka och ta emot och suga i sig kunskapen. MEN det innebär också en hel del kvällar borta från familjen där jag bara kommer hem en liten stund för att äta middag och sedan iväg igen. Det tar energi och är ganska jobbigt, men ändå en kort tid i livet.
 
Så jag kör på, försöker vara där jag är och verkligen vara där och då. Träffar trevliga människor och lär mig saker på köpet. Ganska mycket win win faktiskt!
 
På gården är allt mest lera just nu och det grå vädret gör ingen glad. Vårt projekt med hönshus och kaninboxar går långsamt, långsamt framåt men vi gör det vi kan i tidsbristen.
 
Höns- och kalkonflocken börjar ta den form vi vill ha den och vi slaktade två kalkontuppar i helgen. Skönt faktiskt då de hade kommit i den storleken att de var mest ivägen och skitade ner överallt. Däremot är jag otroligt tacksam över att vi fått ha dem! Ett liv som vi vill leva det tar sin form och även om vi slaktar är tacksamheten och kärleken till djuren och gården stor. Ett liv vi kan stå för.
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-11-25 08:19:53

En period när du har mycket och missar tid med familjen, men tänk att det är en kort tid. För om allt går som du önskar blir det ju mer familje tid framöver!
Här utvecklas företaget och planerna för gården hela tiden, skickar ett mail och berättar......
Kram

Svar: Ja, jag hoppas det även om det är mycket jobb framöver. Behöver jobba på min inställning tror jag för just nu är jag mest trött....
Så himla kul att det går bra för dig Anki, det hjälper mig lite i min motivation. Just nu har jag hamnat i en liten svacka där jag inte känner någonting riktigt. Varken lust, inspiration eller ... nåt.

Det kommer tillbaka, det vet jag. Tack!

Kram
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-11-25 09:39:07

Vad roligt att det finns utbud för dem som vill starta eget. Bra att du passar på och tar del av dem!

Kalkoner ja, det funderar vi med på. Har ni dem ihop med hönsen eller hur går det till? Är det inte svårt att slakta så stora djur, hur gör ni?
Berätta gärna, om du hinner.

Nu ska jag putsa fönster. passar på i dag när det är fint väder.

Kram!

Svar: Ja, vi får nästan allt serverat just nu. Bäst att passa på innan projektpengarna tar slut, så jag går på allt som är intressant :o)
Ja, kalkonerna kläcktes i samma kläckare som kycklingarna men 1 vecka senare så de fick gå tillsammans med dem hela uppväxten, från första tiden under lampan inne och sedan i hönshuset. Har funkat bra men de måste ju ha plats för det blir ju så mycket större och de flyter så mycket högre! :o)

Fredrik slaktade och det var ju lite mer att hålla i än en "vanlig" kyckling. Jag plockade och det gick bra. Nu har de hängt i några dagar och jag hoppas att jag ska kunna tillaga på något bra sätt också. En ska vi röka.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2014-11-25 12:29:31

dina inlägg gör mig gott att läsa, nu när jag själv inte kan blogga , min sida har kraschat eller vad det nu är..

att ha mycket en stund, tror jag inte är farligt, bara man tar sig lugnt och försikitgt framåt under tiden, för att sen veta att det kommer bli lugnare efter denna period.

Jag själv vandrar försiktigt framåt men mår bättre.. har landat och börjat acceptera vardagen och livet runt i kring mig. Jag är jag..

kram

Svar: Du är klok Elisabeth, tack!
Ditt inlägg andas lite mer lätthet och ett lugn som känns stadigt. Det lyser igenom i dina ord, du är du och du duger - precis som du är. Kämpa på Elisabeth, för du är värd det.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela