kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Tiden!

Publicerad 2014-11-04 06:27:33 i Allmänt,

Har ni märkt att tiden går snabbare.... eller långsammare? Att det inte är som förut, att något är förändrat?
 
Vi pratade lite om det på yogan då någon av deltagarna sa att även barnen tycker att tiden går snabbare, inte bara vi "äldre". Är det så? Går tiden snabbare eller är det vi som inte är "i" tiden?
 
När vi åkte hem igen, jag och yogaläraren, pratade vi lite om detta med tiden och att tiden inte egentligen existerar. Att tid, på vårt sätt att se tiden på ett uppmätt och linjärt sätt, inte egentligen finns utan att tid är något av människan påhittat. För att vår hjärna måste hålla oss till något mätbart, till lite ramar och strukturer. Men egentligen alltså ingen tid... eller kanske bara tid.
 
Tänker att det kanske är precis som med den yogiska andningen, att man kan sänka sin andning, göra den mer långsam, djupare, kraftfullare och precis här och nu. Kan vi göra det med tiden också? Kan vi få vår egen tid att snurra långsammare eller snabbare beroende på hur vi själva agerar, alltså inte enbart pga yttre omständigheter utan faktiskt med egen påverkan?
 
Fundera själv på när din tid rusar eller när den går långsamt. Hur är du då? Vad gör du? Vilka tankar tänker du?
 
För min del snurrar mitt tidsur långsammare när jag lyckas vara grundad och här och nu. När jag är precis i stunden, nästan oavsett vad det gäller. Här och nu. När jag är ofokuserad, tänker många tankar samtidigt, har bekymmer, grubblar eller på annat sätt är mer splittrad och ogrundad - inte alls här och nu. Då hinner jag ingenting förrän dagen är slut, tiden rusar.... Eller?
 
Intressant tanke faktiskt och när effekten känts sådär fysiskt så kommer jag att ägna mitt här och nu mycket mer energi än tidigare.

timeflies

 

Nej, lite mer såhär tack.....

 

 

 

Ha det gott!
/Ann-Mari

 

 
 
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-11-04 08:52:45

Oh vad bra skrivet! Har inte tänkt på det innan men så är det ju faktiskt...

Du, igår gav jag 20 kr till tiggaren utanför affären. Kändes bra.

Ge inte upp din dröm! Det går upp och ner hela tiden men ge inte upp, låt inte de svaga stunderna ta över.

Kram!

Svar: Har kommit fram till att så länge man litar till sitt hjärta och känslan i magen så är man väldigt rätt ute. Hur är en annan fråga och när ytterligare en men om man åtminstone vet vad man själv tycker är rätt eller fel så räcker det långt.
Ha det gott! Kramar!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2014-11-04 10:38:56

läser dina ord.. känns bra.. mår riktigt dåligt nu igen..

men som Bara Anna säger / skriver - Ge inte upp din dröm ! Det går upp och ner hela tiden men ge inte upp.

kram till dig..

Svar: Ge inte upp Elisabeth! Du har så mycket styrka i dig, så mycket kärlek och så mycket du som behöver få komma ut. Du kan du också!
Tack för dina ord och jag bollar över dem till dig, du behöver dem också. Ge inte upp, vi har alla kommit hit för att lära oss något och ibland far livet fram med oss så att vi knappt vet vad vi ska göra med allt... men ge det tid och låt lösningen komma till dig.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela