kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Att låta livet visa vägen....

Publicerad 2014-10-21 06:53:23 i Allmänt,

Ja, detta med bloggen går ju inte riktigt som jag vill just nu men jag försöker prioritera i livet och går mycket på känsla. Läste om en kvinna, djupt grundad i sitt nu, som sa att hon numera går mycket på känsla och lust, är det inte lustfyllt och ger glädje så väljer hon bort.
 
Kan hålla med.. och samtidigt. Nej, jag tycker inte att det är speciellt lustfyllt eller ger speciellt mycket glädje att varken diska eller hänga tvätt, men det behöver göras. Så en dag när jag stod där med händerna i diskvattnet och tankarna snurrade på allt annat än det jag gjorde för stunden så slog det mig att det är just det här som är en del av min läxa. Att vara här och nu. Det är kanske inte det roligaste eller mest lustfyllda jag vet att diska men när jag känner det varma vattnet på händerna och diskborstens metodiska rörelser mot föremålen i vattnet så kan jag hitta ett lugn där och då. Just där och då kan jag öva på att vara i mitt NU, släppa tankestormen i huvudet och bara vara. Lugn och ro. Faktiskt. Hur tråkigt det än låter.
 
När jag hänger tvätt har jag även där chansen att hitta lugnet i vardagen, lugnet i det som händer NU. Ibland väljer jag tystnaden och att bara umgås med mig själv. Att se möjligheterna i vardagen, de där stilla pauserna mitt i allt.
 
Låter kanske klyschigt men ändå... är inte livet i så fall en enda stor klyscha?!
 
Jag blir mer och mer övertygad om att balansen i livet handlar om att hantera det som händer här och nu och kanske inte lika mycket om att i förväg bestämma vad som måste finnas i livet för att nå balans. Att fästa sig vid att livet måste se ut på ett visst sätt för att balansen ska infinna sig är att låsa sig tycker jag, det blir så många förväntningar som kan grusas och rent mentalt kan det vara förödande.
 
Min balans handlar mer om att visst ha mål och drömmar om hur jag vill att mitt liv ska se ut och formas men att kunna ta varje dag som den kommer, en känsla och händelse i taget och ta hand om det som det kommer. Att vara balanserad inifrån och ut. Stormar det står jag stadig, här och nu. Jag försöker, en dag i taget.
 
 
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2014-10-21 07:44:47

Så tänkvärt du skriver. Att vara här o nu kan ju vara väldigt svårt om man har mycket kring sig.... Det finns många saker som det är måste med men jag tänker som du, försök hitta ro i det man gör för stunden även om det är en tråkig syssla. Känns som du är på god väg!
Kram

Svar: Ja, jag hoppas att jag är på rätt väg. Det känns så även om stressen ibland far iväg med mig.
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-10-21 20:01:50

Du tänker helt rätt tycker jag. Om man inte inser att tvättning, matlagning och allt det där liksom är själva livet, så är man lite på fel spår....
Kram

Svar: Ja, livet levs ju precis här och nu. Då är då och sen är sen :)
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-10-22 09:00:27

Javisst är det Ankis hästar som ska flytta hem till oss! Roligt!

Tack för tipset om får och hästar, tål att tänkas på.

Oh vad jag hoppas att du kan komma neråt i november!

Kram

Svar: Så roligt!!
Ja, får är utmärkta växelbetare med hästar och jag har bara positiva erfarenheter av dem tillsammans. Lantraserna är ju dessutom ofta lite mindre och mycket trevliga att ha att göra med, de flesta.
Ha det gott!

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela