kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

När livet inte dansar som man vill...

Publicerad 2014-10-03 06:49:35 i Allmänt,

Så var det dags igen. Höstdeppen.
 
Jodå, den kommer varje år och knackar på. Kollar så att jag är hemma och kliver in. Jag bjuder inte in den nuförtiden men den kommer igen, bjuder in sig själv trots att jag inte fixar varken Gevalia eller något annat fika. Trots att jag ignorerar den och konversationen förblir obesvarad så sitter den där vid köksbordet lika oinbjuden som en oönskad gäst. Varje år sedan 17 år tillbaka.
 
I år är det 17 år sedan mamma dog, 16 år sedan brorsan dog och i vår är det hela 7 år sedan pappa dog.
Är det verkligen på riktigt att tiden går så fort?!
 
Jag har märkt att människor i min omgivning får det tufft i tankarna när jag berättar om den här sidan av mitt liv. Att den delen av min familj inte finns längre, så jag undviker det för det mesta. Men ett faktum är det ju och en del av mitt liv som jag lever med. Fått lära mig att leva med. Några är kvar, några är det inte - rent fysiskt.
 
Förmodligen är det så att det finns väldigt mycket oberarbetat här, mycket som ligger under ytan trots att det inte påverkar mig rent fysiskt i mitt vardagsliv längre. Det är väl därför den objudna gästen dyker upp varje höst. För att kolla av att jag kommer ihåg att ta itu med den, att den inte försvinner bara för att jag inte bjuder in på fika.
 
Det finns mycket som gör att jag ser annorlunda på de här känslorna idag än jag gjort hitills. Mycket jag läst, tagit till mig och lärt mig genom åren börjar nu formas till riktig kunskap om mig själv. Yogan gör verkligen sitt till. Saker och ting börjar falla på plats men processen är lång och kringelkrokig. Ändå är jag tacksam, trots att det gör ont. Jag vet att det är värt det i slutänden.
 
Så, kära objudna gäst. Du som slår dig ner vid köksbordet med allt som är du (och ändå jag) i form av jobbiga känslor, sorg, saknad, smärtsamma självinsikter och frustration. Du, som sätter en spegel framför mig och hela tiden, outtröttligt försöker få mig att se mig själv. I år är jag lite bättre rustad och jag tror att jag börjar förstå. I år ska jag nog ta mig tusan koka lite te åt dig och vi ska snacka lite du och jag och när vi skiljs åt för denna gång så ska vi göra det lite närmare varandra, med lite större förståelse och med insikter som kommer att ge mig en inre styrka som jag så väl behöver.
 
När du nu ändå är här så varför inte dansa lite?!
 
Ha det gott vänner!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2014-10-03 10:00:53

När jag tänker tillbaka, innan barnen kom, så tyckte jag höstarna var vedervärdiga. Det var oerhört tungt då men jag trodde alla kände likadant. Ganska nyligen slog det mig att jag hade nog små depressioner då. Nu för tiden existerar de inte längre. Fick liksom ett annat liv när barnen kom, jag fick chans att vara hemma mycket, inte bara jobb, jobb hela tiden. Det har hjälpt mig.
Men du, jag tycker inte heller att man ska vara rädd för att prata med något proffs inom det här, jag tror mycket på samtal, att få prata av sig med någon som kan och förstår.
Och musik är bra!

Så himla tragiskt att så många familjemedlemmar inte finns med dig längre. Klart att sånt sätter sin prägel på en, så är det ju. Tur att du en sån egen skön familj i alla fall!

Kram!

Svar: Tack Anna!Som jag känner att en annan livsstil skulle passa mig, men ändå... just nu är jag helt ok med mitt jobb. Jag har distanserat mig från det ena och på det nya får jag nya krafter och jag LÄR mig något igen. Jag tänker. Härlig känsla.

Jag såg inte det här sambandet förrän för ett antal år sedan faktiskt men det slog mig en dag att jag undermedvetet kopplat ihop hösten med allt det jobbiga som hänt. Tunga känslor kommer då och jag försöker vara i känslan när den kommer, låter den få komma.

Jag har pratat i omgångar med proffsen och det har varit skönt, även om jag efter det vet att jag har förmågan att ta hand om det själv. Svaren finns inom mig och jag känner det mer och mer nu genom yogan.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela