kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Detta med språket - jag vänjer mig aldrig!!

Publicerad 2015-04-17 09:44:36 i Allmänt,

Alltså, när jag nu varit inne lite på detta med språket kan jag lika gärna göra en "återvinning" av en gammal bloggtext som handlade om sångtexter. Nu är vi där igen.
 
Finns en låt som spelas rätt frekvent just nu som jag tycker har ett fantastiskt gung och jag blir glad i hela kroppen av den. Vill höja volymen och bara dansa loss och sjunga med. Tills jag hörde vad de sjöng.
 
Men hallå!!! Alltså, jag gjorde helt om - marsch - sänkte volymen och skämdes lite.
 
Jag är varken pryd eller speciellt blyg när det gäller snack om kön, sex och samlevnad men alltså, det finns ju gränser!! Tycker jag. Nu skriver jag inte ens å mina barns vägnar utan mina egna. Det finns gränser för vad jag vill sjunga med i för låttexter för jag tycker inte att det är ok, för mig. Min moral och etik stannar långt, långt innan man kommer i närheten av den texten. Jösses!
 
Tänker inte ens citera texten i bloggen utan låter Er lyssna eller googla på dess lyrics själva.
 
Men vad anser ni om Notorious B.I.Gs låt "Want that old thing back"?
 
Känner mig lite ledsen. För mig är den en perfekt "städa huset som en galning och jag behöver ny energi"-låt.
 
 Får ladda med en annan låt helt enkelt. Bjuder Er på den här istället. Handlar ju om samma kroppsdelar men på ett helt, helt, helt, helt, helt annat sätt. Den här tycker jag faktiskt är helt ok. Vet att den har fått olika reaktioner men i vårt hushåll är den helt tillåten och har man svårt att få upp tonåringar ur sängen på morgonen kan jag tipsa om att den här sätter fart på tonårsben!!
 
https://www.youtube.com/watch?v=4AWRwd6NlXA
 
(hade önskat att det där visningsfönstret fungerade, men nu gjorde det inte det)
 
Min hallmålning fortsätter och jag laddar låtlistan med musik fylld med energi!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-04-17 19:39:02

Jag vet inte vad det är för låt du pratar om , måste kolla upp. Men Snoppen & Snippan sjunger vi här nästan varje dag. Frans bara älskar den! Och visst är den gullig!

Ha en skön helg!

Svar: Ja, det är värt att kika in på texterna lite då och då.
Men så slog det mig.... Se svaret jag skrev till Elisabeth här nedanför... oj, oj.
Ha ha ha ha ha....

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-04-20 09:58:02

jag håller så helt med dig.. Vet inte alls vilken låt du syftar till , men jag själv tycker ibland att det finns för många låtar som bara handlar om en sak. Tyvärr är det de låtarna som barnen gillar..

men jag kan ju välja bort dem på min spellista och hoppas att barnen när de blir lite äldre inser hur pinsamt det är med sån musik.

men Snoppen och Snippan är lite söt..

jag mår bättre för varje dag som går, även om det inte är helt ok än..

kram

Svar: Det är ju det där som är det kluriga. Den spelas - överallt!!
Sen slog det mig - jag kanske har blivit en sån där "moraltant"!! HU!!

Vad lyssnade jag själv på.... George Michael... hur var hans texter - då?!

Oj, oj.... tantvarning på mig alltså. Ha ha.

Nej, vi gör vårt bästa för att lära barnen sunt förnuft åtminstone. Det räcker långt!

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela