kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Lite starstruck!

Publicerad 2015-04-02 07:59:25 i Allmänt,

Vilken dag jag hade igår.
 
Först en hyfsad dag på jobbet, sådär lagom lång då jag jobbade totalt 4 timmar. Sen väntade något riktigt spännade.
 
Jag hade tidigare fått en inbjudan till ett seminarium kring biosfärområden, vilket jag faktiskt inte visste om att jag levde mitt i. Googlade på det och det var intressant och nytt men det som verkligen fick mig att anmäla mig till dagen var en föreläsning med någon som är en förebild för mig i detta med livet på landet och självhushållning, nämligen Maria Österåker.
 
Maria driver bloggen Lev mer på mindre , hon är även föreläsare, ekonom, författare och säkert mycket mer. Kika in på hennes blogg för att läsa och jag kan helt klart rekommendera hennes böcker!
 
Sagt och gjort, jag åkte - såklart. Dessutom i trevlig miljö på Söderfors Herrgård med både lunch och middag. Kan ju nästan inte bli bättre, eller hur?
 
Dagen arrangerades av NEDA, vilket var vagt bekant för mig men nu alltså mer bekant.
 
Dagen var otroligt inspirerande för mig, mest för att få se vilka olika företagare/organisationer som finns i området, träffa människor med olika inriktningar men med gemensamt intresse för landsbygd och utveckling med mera. Vad sägs om vandrarhemsföreståndare, getbonde, självhushållare, turistbyrå, guider, fiskeinstruktörer, bed and breakfast, kommunutvecklare och många fler. Roligt!!
 
Maria höll en jättebra föreläsning om företagande och marknadsföring både generellt och med anknytning till dagens ämne, biosfärområde. Blev också intressanta diskussioner i ämnet.
 
Ja, jag var mätt på god mat och fullproppad med nya intryck när jag satte mig i bilen för att åka hem igen. Jag har fått mycket att tänka på och det är inte lätt, faktiskt inte alls lätt. Inspirationen finns men nu återstår ju att fundera ut vad tusan jag ska lägga mitt fokus på. Vad är min grej?!
 
Min känsla för inriktning har iallafall blivit tydligare och jag känner direkt när något tilltalar mig eller går helt bort. Vissa saker är sånt jag måste "stå ut med" i en tilltänkt verksamhet då efterfrågan finns men det är inte det som ska vara den starkaste biten, det är inte det som ska vara min kärna.
 
Så man kan säga att om verksamheten är som en blomma där mittpunkten är kärnan i mina tjänster och bladen är förtjänsten, värdet och vinsten för kunden (det som får kunden att välja mig) så har jag kommit en bit på vägen. Den är krokig, snårig, full av hål och stora stenar, långa backar och rullgrus men jag tar mig långsamt fram.
 
Kunde såklart inte låta bli att ta ett kort med min "idol", Maria!
 
 
 
Ha det gott!
/ Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-04-02 20:04:27

Vad roligt!!! Maria är också min "idol". Getbonde låter ju hur spännande som helst.
Jättefin du är på bilden!
kram

Svar: Tack Anna!! Ja, det mötet var verkligen med guldkant! Har fått inspiration och många nya idéer, även om prissättning nu är en tröskel att ta sig över. Har iallafall börjat med att klicka hem Marias bok om att ta betalt från Adlibris. Vill lära mig detta och vill lära mig mitt eget värde. Går det så går det och om det inte gör det så är det ingen katastrof, det vore värre att sälja mig för billigt. Jag är och vill vara i en annan klass än "bara'" ponnyridnig ;)

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela