kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Sötisar i vårsolen... och moraltanter som gömmer sig i hörnen!

Publicerad 2015-04-21 06:49:27 i Allmänt,

Nu strålar solen från alla håll och kanter (kan man säga så om en oändlig himmel utan ett enda hörn?!).
 
Hur som helst så blir jag så underbart mjuk och varm när solen kommer fram. Gör vad ni vill, stimma och tjoa barn, passa på när mamma njuter av solen!
 
Angående mitt förra inlägg så slog det mig plötsligt, där jag satt i godan ro med en kaffekopp vid köksbordet, att jag kanske (ve och fasa!) har gått och blivit en moraltant!! Är jag nu en sån där tant som förfasar sig över "ungdomen av idag" och "annat var det när jag var ung" för då var allt ändå så oskyldigt. Är jag sån? Vilka låttexter lyssnade jag själv till? George Michael, Samanta Fox, Madonna... hmmm.
 
Men nog VAR det väl så att det var oskyldigare förr... eller? Moraltanten gömmer sig i hörnen, hoppar fram och hötter med näven. Ser henne framför mig med sprejad lugg, pingvinärmar och walkman med Salt n' pepa.
 
Men faktiskt. Jag kan ändå sakna den tiden när man kunde höra saker som fick en att haja till och det VAR ändå rätt oskyldigt. Med dagens mått mätt.
 
 
Igår blev det en ridtur för Saga och Lukas och jag promenerade bredvid. Härligt! Annars är det mest målning som gäller. Snart klart!! Det blir iallafall klart den här veckan vilket ska bli otroligt skönt. Nu börjar mitt huvud säga ifrån till färglukt och jag får huvudvärk nästa så snart jag öppnat burken. Dags att avsluta projektet snabbt alltså.
 
Märks att jag jobbat intensivt med detta och tränat lite på sistone. Axlarna värker och är uppe under öronen någonstans. Ont, ont, ont...
 
På gården försöker jag nu para hane och hona kanin, får hoppas att det lyckas. På loftet hade en av hönsen lagt sig att ruva och visst blev det kycklingar. Hon är nu mamma till 9 fina pipisar. Lycka!!
 
 

Olle är "herre på täppan" på klätterställningen och balansbrädan!
 
Nu dags för lite morgonkaffe och livsreflektion, uppenbarligen en bra start på dagen känns det som.
 
.... och ja, just det. Jag har fått nytt jobb!!! Tänka sig att jag faktiskt fick jobbet jag sökte och efter mycket vånda, lätt ångest, nervositet men stor glädje, tackade jag JA!
 
I augusti börjar jag och ska jobba ungefär med det jag gör nu men ändå lite mer åt det håll jag önskat en tid. Jag går dessutom ner i tid och kommer att jobba 75%. Nu tänker vi framåt - uppåt!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-04-21 07:28:07

Vilket underbart inlägg du fått till idag! Tack du gav mig ett välbehövligt skratt. Moraltant, underbart! Ha ha visst vill man tro att allt var bättre och mer oskyldigt förr men allt var nog inte det... Men visst är mycket hår resande idag!
Mysigt med kycklingar, idag får jag ankägg som ska läggas i kläckaren. Så spännande. Har ni haft problem med att era getter rymmer? Är lite sugen på ett par... GRATTIS till nya jobbet!
Kram kram

Svar: Så roligt med ankor!! Hoppas att det blir något. Här har vi snart hönsbytardag i trakten, ska bli skoj!
Ja, våra getter rymde lite i början men sen vi byggde ett bättre staket och gav dem en "lekpark" i hagen så funkar det. De är lite såhär: Trivs de så stannar de i hagen, gör de inte det så går de ut. Punkt. Sen behöver de sysselsättning, gärna sly att äta och saker att klättra på - åtminstone våra två =)

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-04-21 09:35:45

Först och främst: GRATTIS till nya jobbet och beslutet att gå ner i tid!!! Hur går det för mannen din?

Nu till kaninerna, såhär har jag gjort. Eftersom det har tagit sån tid för mina kaniner att bli med ungar så nu till slut lät jag hanen gå där tills jag såg att det blev ungar. En hona i taget fick gå med honom och så blev det då ungar till slut, då flyttade jag hanen till en egen bur direkt.
Båda jätte-honorna har ju nu fått ungar med fyra veckors mellanrum. Och så blev det så illa att Jens, hanen, drabbades av öronskabb. Skitäckligt! Innan jag upptäckte det så hann det bli väldigt mycket, stackarn. Fick ta hjälp av veterinären som lyckades få bukt med det hela. Men eftersom det smittar som pesten har jag fått medicinera ALLA kaninerna och det verkar ha gått bra.
Eftersom smittan kan sitta kvar i väggar och sånt upp till tre veckor så valde jag att flytta ner dem till några boxar som vi har i stallet. Då fick jag chansa på att sätta ihop honorna igen med alla sina ungar. Först slogs honorna, alltså mammorna, som bara den, jätteläskigt. Men nu går det fint!
Och vet du vad mer som har hänt???!!! Jo, häromdagen fick jag en mindre chock! Lilly, som fick ungar för 10 veckor sedan, har fått ungar igen! Hur sjutton har det gått till då??? Hon har ju suttit i sin box med sina ungar hela tiden! Och Jens har suttit i sin! Märkligt!!! Men det måste ju vara så att han har lyckats smita in där på något vis, helt ofattbart. Så nu har vi nog 10 ungar till, ha ha. Kanske slutar med att det blir kaninstek av några, vem vet...

Ha en bra dag vännen!

Svar: Blä för skabb, hoppas det gått över nu! Tusen tack för tipsen!!
Hoppas att det blir kaninungar men jag vet inte om jag litar på att ha honorna ihop trots allt, gick lite vilt till när den ena kom tillbaka efter parningen....hoppas att de lugnar sig. Tror du att det är dåligt för bebisarna?

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-05-07 09:58:49

Nä, tror inte det är dåligt för bebisarna.

Svar: Skönt!!
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela