Vem är jag och vad är jag värd?
Min ständiga fråga när det gäller prissättning av mina tjänster. Vem är jag och vad är jag värd? Vad är det jag säljer och till vem? Vilken prisklass tilltalar min kundkrets och var går gränsen?
Dessa ständiga frågor som nästan alltid ger fler frågetecken. Så processen går vidare och några frågetecken rätas ut medan andra tillkommer. Som ett kretslopp alltså....
Någon gång måste jag ju ta steget och börja "på riktigt". Tar lite hjälp av Er och vill ni svara så gör det - jättegärna!!
I sommar har vi öppen gård under vår aktivitetsvecka. Vi har öppet nästan hela veckan och vår "öppen gård" innebär tillgång till klapphagar med getter, får (förhoppningsvis med lamm), höns och kalkoner i hönsgårdar, kaniner att klappa (ev kaninungar) och förhoppningsvis även kycklingar. På gården finns leksaker till barnen + studsmatta. Här kan man också köpa fika att äta i äppelträdens skugga i en stor trädgård. Ponnyridning på trygga ponnyer.
Nu funderar vi på hur vi ska prissätta detta kalas! Ska vi ha ett pris för barn, ett för vuxna? Ska vi bara ta betalt för barnen (det är ju egentligen deras aktiviteter) och i så fall ett pris för entré och ett pris för ponnyridning (finns ju barn som inte vill rida). Eller ska vi ta en entré för barnen där allt ingår?
Hur ska vi sedan marknadsföra detta och VAD är det lilla extra? Under dessa dagar är det svårt att få den där personliga kontakten med alla besökare då det kan bli väldigt många. Nu hade vi ingen entré förra året utan tog endast betalt för ponnyridningen men nu behöver jag faktiskt få ihop lite pengar för att kunna fortsätta verksamheten i framtiden. Det känns också viktigt att ha entré, för min/vår egen skull.
Under en öppen gård övriga dagar går det att exv. bjuda alla barn på en glasspinne, eller att ge alla som deltar under djurens "matning" ett diplom, men under dessa dagar i sommar är det ibland mycket stor tillströmning.
Kanske har Ni några bra idéer? Vilka erfarenheter har Ni? Har Ni varit någonstans som givit bestående minnen, eller känslan av god kvalitet, det lilla extra e.dyl som gjort att Ni kommit tillbaka eller känt att det varit värt priset?
Nu gör jag mitt bästa för att ge god service och ett gott bemötande där jag ser till att kunna få tid till att mingla med besökarna och prata lite med dem, det känns viktigt för ett gott helhetsintryck. Kanske vore det möjligt att gå omkring med en kartong små glasspinnar att bjuda på, det är ju en idé iallafall.
... och lite såhär känner jag att det är ibland, därför behöver jag nog sparka igång mig själv nu!
Nu börjar en ny dag med nya friska tag. Möttes av en strålande soluppgång i rosa som verkligen gör mig tacksam för livet och allt jag får uppleva. Underbart!
Ha det gott!
/Ann-Mari