kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Boktips till Er som orkar

Publicerad 2015-02-04 06:53:55 i Allmänt,

Jag har lätt för att grotta in mig i böcker i olika ämnen. Ibland hinner jag inte ens läsa alla utan de samlas på hög och lånen på bibblan är många och omlånen lika många de eftersom jag sällan hinner läsa alla böcker innan lånetiden går ut. Men jag vill ju så mycket och gärna allt på en gång. Kunskapstörst!
 
Jag ägnar mig alltid, mer eller mindre, åt min inre utveckling och stöter därför på böcker som mer eller mindre tilltalar mig. Tänkte dela med mig av ett boktips på en bok jag precis börjat läsa men som verkar lovande.
 
Det som fick mig att verkligen känna en Aha-känsla var precis i början av boken när hon talar om de olika domäner som finns; Min, Din och Guds. Alltså min = det som sker i mitt liv, din = det som sker i ditt liv och Guds = det som är verkligheten och som varken du, jag eller någon annan kan påverka.
 
Att inte leva i någon annans domän utan endast i min egen. Att inse att jag inte kan ändra en annan människa kanske låter självklart och det är det ju också, men hur ofta försöker vi inte göra det? Hur ofta försöker vi inte applicera vår egen sanning i tyckandet kring hur andra ska bete sig, agera, tycka och tänka.
 
Det var det som först fångade mitt intresse och boken är som sagt inte färdigläst för min del men jag tror att den kommer att förändra mycket. Det blir en intressant resa och kanske en väldigt jobbig sådan då ärligheten inför mig själv kommer att vara högst påtaglig och nödvändig.
 
Har Ni läst den eller något annat av samma författare? Hon finns även på Youtube.
 
Eftersom jag inte får in några bilder på bloggen idag så får Ni nöja Er med länken till hemsidan. Böckerna finns ju att hitta även på andra ställen.
 
http://www.thework.com/svenska/butik.asp
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-02-04 09:49:18

Låter som en bra bok. Visst är det lätt att försöka påverka andra, lättare att tycka om andra än att ändra sig själv. Efter som jag läst beteendevetenskap så har jag ju läst mycket om detta, jobbade i ganska många år med samtal. Enskilt, grupp och höll föreläsningar så detta ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill tro att jag inte försöker ändra på andra, men visst måste jag påminna mig själv ibland. Det är svårt ibland att vara sann mot sig själv, erkänna fel och brister. Men jag har gjort en lång, jobbig, krokig resa de senaste 15åren och idag är jag glad och nöjd över mig själv och mitt liv. Alla kan förändras och förändra men de måste vilja själva. Det är en lång jobbig resa. Sedan inte att förglömma, det liv och de val som är rätt för mig behöver inte vara rätt för någon annan. Det är lätt det där att glömma att vi alla är olika och har olika mål i livet och att det får vara så!
Bor ni långt från Sälen? Jag menar Dalarna är ju stort....
Kram

Svar: Tack Anki!!
Du har massor av kunskap i det här ämnet, kul att du last beteendevetenskap. Jag känner helt klart en dragning åt sån kunskap och tycker att det är intressant, spännande och otroligt svårt att ta mig igenom detta - MEN jag känner att något driver mig framåt och att allt är värt det.

Just att släppa taget om andra, låta dem få leva sitt liv utan att det för den skull behöver betyda att vår relation tar slut på något sätt, är en viktig läxa. Att låta andra vara dem de är, inte döma, inte värdera - bara vara, är något av det mest kärleksfulla man kan göra tycker jag.

Jag jobbar på det och allt går framåt.

Vi bor i Södra Dalarna, en ganska bra bit från sälen. Misstänker att ni tar en annan väg än den förbi Avesta när Ni åker hem? Vilken väg åker Ni och när? Maila om du vill =)

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-02-05 09:30:35

Intressant det där. Man har mycket att lära...

Just nu har jag hamnat på en plats i livet där jag bara är så tillfreds. Jag har det så jäkla bra! Söker inte efter något mer...

Tack för att du delar med dig både här och på min blogg.

Kram

Svar: Så härligt Anna! Och det märks verkligen i din blogg att livet för Er har hamnat där det ska vara. Så skönt och det är ju bara att följa med, leva och njuta!
Ha det gott!
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela