kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Den där tröttheten

Publicerad 2015-02-20 06:48:14 i Allmänt,

Ibland, när det blivit lite för mycket, så blir jag så trött. Blir liksom utmattad - mentalt. Tröttheten är till viss del fysisk men lika mycket mental. Känner att spänningarna i nacken kommer och en mysko huvudvärk tilltar.
 
Har lärt mig att det beror på att jag inte släpper tankarna. Rent fysiskt stressar jag inte och är heller inte speciellt stressad mentalt men det är de där små sakerna som inte släpper. Lite som återvinningsbacken som står i vår hall. Man behöver tömma den med jämna mellanrum (JÄMNA mellanrum), annars svämmar den över och saker trillar ur.
 
Hos mig är det orken som trillar ur och energin får inte plats. Backen är full av tomma, förbrukade saker. Min hjärna är full av tänkta tankar på saker som varit, saker som ska komma, saker jag har bearbetat och saker jag inte behöver tänka på just nu.
 
Det är det där jag behöver lära mig och det tror jag att jag kan få genom meditation och yoga, eller faktum är ju att jag VET att jag mår bra av det. Jag lär mig uppenbarligen långsamt bara.
 
Men i en värld av jobb, barn, gård och massor, massor av tankar på livet och beteenden blandat med hästar att motionera, djur att ta hand om så gör jag som jag brukar och sätter mig längst bak i kön. Det är min grej.
 
Så, nu står jag inför utmaningen att införa rutin för att tömma den där återvinningen i huvudet regelbundet, dvs meditera och yoga. Ta mig tid, ge mig kraft.
 
 
Igår var det idéverkstad igen och jag känner verklig tacksamhet för gruppen och möjligheten att vara med. Att sitta där med en grupp härliga människor som vill något och som ger så otroligt mycket feedback på det jag säger. Att känna tillräckligt mycket tillit och förtroende för att kunna ställa mig i "skottgluggen" och kasta fram påståenden, förslag och idéer till allmänt beaktande, vridande och vändande, tittande med lupp och att vara föremål för konstruktiv kritik är så långt ifrån min bekvämlighetszon jag kan komma, MEN skillnaden mellan den jag är idag och den jag var förut är att min rädsla släpper, lite för varje dag.
 
Jag har ju bestämt mig - jag ska växa och jag GÖR det. Ett steg i taget och det känns så coolt!
 
Tacksamhet ♥
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-02-20 18:12:29

Jag känner igen den där tröttheten. Men nu för tiden är jag OFTAST så klok att jag inte hamnar där.

Idéverkstad verkar jätteroligt! Önskar det fanns något sånt här med.

Du, jag satt och tittade över min gamla mailadress i dag och då såg jag julhälsningen från dig. TACK! Så fina ni är allihop! Hade varit så kul om vi kunde få till en träff.

Ha nu en skön helg och sköt om dig!

Svar: Ja, jag har tyckt att allt varit så lugnt och det har känts bra. Kanske har jag lurat mig själv. Men det finns lite som gnager i mig än....
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Bara Anna

Publicerad 2015-02-24 08:13:09

Pssst....viskar till Dig att svärmor vann på lotto i helgen och hon är så snäll att hon delar med sig. Yiippiiieee!

Svar: Så härligt!! Grattis!! Plötsligt hander det verkligen!

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela