kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

När man söker så finner man

Publicerad 2015-02-06 11:30:26 i Allmänt,

I en bok jag läst nyligen stod det; "När eleven är redo så dyker läraren upp".
 
Så sant det är!
 
Däremot är det inte alltid den lärare man väntat sig. Ibland är den inte speciellt snäll, trevlig eller ens särskilt pedagogisk. Ibland är den helt underbar. Den gemensamma nämnaren är däremot att man alltid lär sig något - om man vill.
 
Ibland stöter man all lärdom ifrån sig. Orkar inte höra, se, känna och framförallt - ta till sig. Men faktum är att alla stöter på dessa lärare någonstans och de kommer - när man är redo!
 
Så i fortsättningen ska jag ta mig tid att känna efter vad jag nyss varit med om. Händelser i vardagen då mitt inre reagerade. Var det rädsla, oro, motstånd, smärta, glädje, lycka, eufori. Allt i alla spektrum har något att säga oss och vi behöver lyssna för någon gång behöver vi ta till oss det. Någon gång kommer läraren att inte ge sig förrän vi förstått och det är då vi upplever att situationen upprepar sig eller slår ner som en stjärnsmäll mitt i pannan.
 
Som om universum ropar "Har du förstått NU då?!
 
Jodå, det har hänt mig och fortsätter att hända och jag lär mig något viktigt efter varje stjärnsmäll. Jag har valt att lära mig, jag har valt att inte längre gömma mig och jag hoppas att jag aldrig gör det mer.
 
making you strong life quotes quotes positive quotes quote life positive wise strong advice wisdom life lessons positive quote
 
Ja, det är precis det vi borde göra - de lyfter vår egen potential.
Ge offerkoftan till någon som fryser.
 
... och det här citatet var så bra att jag vill dela med mig av det till Er.
 
Great quote!
 
 
Hoppas Ni får en toppenhelg!
 
Ha det gott
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-02-06 12:15:25

Mera klokheter. Visst lär man sig massor av de som inte alltid är snälla, erfarenheten av dem kan dock vara väldigt smärtsam. Men oftast går man starkare där ifrån. Ibland förstår inte den som är elak att den är just elak utan bara rättfram. Jag har ett särskilt minne av en kvinna i en grupp jag handledde pga sammarbets svårigheter. När jag mötte henne tillsammans med gruppen såg jag inte henne som ett problem, hon hälsade och var artig. Serverade de andra kaffe och fika bröd ja nästan lite mys tant över henne. Men när vi började prata berättade hon att hon kände sig utanför gruppen, inte riktigt fick vara med.... Hon som alltid var snäll och ärlig, sa vad hon tyckte och inte pratade bakom ryggen på de andra. Problemet för att göra en lång historia kort och inte ge detaljer så var hon i sin ärlighet "elak" hon kunde säga att -Åh vilken mysig kofta du köpt men skulle du inte valt en annan nyans? Du blir lite blek i den....
Hon ville bara vara snäll men inte sjutton ville den som köpt tröjan att den borde varit i en annan färg. Hon var ju nöjd och glad för tröjan hon köpt! Kvinnan hade en otrolig förmåga att säga de där små stickande kommentarerna och när man fått tillräckligt många så undviker man personen. Hon blev alldeles förskräckt när hon tillslut förstod hur de andra uppfattade hennes ärlighet. Idag har de en jätte bra sammanhållning i gruppen och hon är fortfarande en ärlig person men tänker efter lite mer hur hon formulerar sig. Lite kan såra mycket!
Ha en härlig fredag och fortsätt med ditt tänkande!
Kram kram

Svar: Oh ja, håller med dig Anki - det kan svida - mycket! Men visst lär man sig alltid något. Tyckte att Malin Berghagen sa det så bra i någon av sina yogaböcker där hon talade om yogafilosofin, att man behöver gå med mjuka sandaler när man talar om och lever ut sin egen sanning.

Så vill jag vara, sann mot mig själv - men gå med mjuka sandaler.

Kram!!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela