kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Nu har han fått sitt namn

Publicerad 2015-02-16 20:27:43 i Allmänt,

Vi kom plötsligt på att vår ståtlige kalkontupp inte fått något namn än. Tyckte det var dags.
 
Nu  heter han Valentin!
 

Idag kom jag mig ut och tömkörde Lava igen. Lyckats köra en hel del nu och det går framåt med inkörningen. Idag fick hon dra minsta kälken i draglinorna och det gjorde hon toppenbra! Finns ingen tvekan om att den pållan är en riktig arbetsmyra och jag hoppas att inkörningen går bra för då kommer hon att älska vagnen!
 
 
Hon tillhör ju familjen precis lika mycket som våra egna barn kan man säga, då hon är född uppe i hagen. Min lillskrutta!
 

Blir så nostalgisk när jag tittar på fölbilderna, så mysigt! Vore ju så härligt med ett föl igen men just nu finns varken tid eller behov. Jag får nöja mig med att titta på bilder och njuta!

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-02-17 19:16:28

Klart han ska ha ett namn tuppen! Har ni sparat någon höna också?
Åh hjälp vilka söta föl bilder du visar, blir ju helt full av föl drömmar....
Kram

Svar: Ja, vi har en höna kvar. Vet inte riktigt om de fattat "sånt" tycke för varandra än men han vaktar och uppvaktar henne. Jag inte sett några ägg från henne än.... Hade ju varit tokroligt om hon ville ruva framöver.
Ja, visst är det härligt med fölbilder och att drömma sig tillbaka lite.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-02-17 20:30:45

Åh så ljuvliga bilder både på hästar och kalkon!
Hur är det att ha kalkon egentligen? Är lite sugen på det.

Kram!

Svar: Det är rätt kul och intressant med kalkoner. Våra är ju hyfsat tama dessutom eftersom barnen pysslat mycket med dem som små. Nu är de desto större och inget minsta barnen tar i famnen direkt men de är inte aggressiva eller vilda direkt.
De tar mer plats än höns, har lite andra behov fodermässigt men än så länge får våra nöja sig med matrester och hönsmat och det funkar... De luktar klart mer än höns och lortar ner mer. Köttet är gott och mycket!

Testa om Ni vill tycker jag! Vi köpte 5 ägg på en hönsbytardag och fick 4 kycklingar så vi gjorde en vinst!

De har aldrig varit rädda för folk då vi haft öppen gård, men då var de bara kycklingar och mycket hanterade såklart. Det vi märkte i höstas var att några av tupparna blev oroliga när det kom främmande människor och en av dem gjorde några små och ganska harmlösa mot dottern en gång. Tror att de mår bra av att hålla ihop flocken, som vi märkt här hemma. Har man dem inhägnade är det nog ingen fara med påtitt av andra heller.

Mer info på kalkonsidor på facebook eller alternativ.nu
Vi är ju nybörjare och söker information jämt ;o)

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela