kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Stallpyssel, ridturer och varma bad är bra mot.....

Publicerad 2015-02-18 06:40:23 i Allmänt,

PMS.. som exempel. Bra mot dåligt humör i största allmänhet skulle jag tro OM inte stallpysslet innefattar krångel och hästen inte gör bakvända saker just den dagen.
 
Igår gick allt iallafall bra och allt skötte sig, nästan som för att hålla sig undan den där morriga gårdsfrun.
 
Nej, SÅ illa är det nog inte men visst finns tecknen där på det där hormontillslaget en gång i månaden. Tänker mycket på kosten i detta fall och inser att det nog är bra om jag tar tag i mitt utflytande med just den biten i mitt liv. Lite för mycket av det goda blir sällan bra och just nu har det nog varit så ett tag. Då är det skönt att veta att jag kan komma tillbaka till vettigare vanor. Faktum är att just PMS:en nästan försvann under tiden jag tränade mer och åt bättre. Finns något att lära där tror jag, åtminstone för mig och min kropp.
 
Dessutom ska det bli tokroligt och jättespännande nästa vecka då jag ska träffa en kostrådgivare! Jag träffade henne på den idéverkstad jag går om verksamhetsidéer och då hon går sin utbildning nu så tar hon emot lite "fall" under utbildningen. Jamen, kan det bli bättre?!
 
Semlan under gårdagen var iallafall paleoinspirerad med socker endast i fyllningen, som inte heller den var av större mängd. Själva bullen var helt fri från gluten och socker. Kul att det finns folk som experimenterar och sedan delar av sig så frikostligt. Bara att plocka det bästa och testa själv! Gillart!
 
Då det var både semeldag och pannkaksdag igår blev det pannkakor till middag åt barnen medan jag och maken åt en het räkgryta. Saga och Jonas hade beställt "morfarpannkakor" och så fick det bli. Morfarpannkakor är väldigt talande för hur barnens morfar var; busig, mjuk, tillåtande, experimentell och mycket kärleksfull. Allt detta blandas ihop till blå pannkakor med smak av vanilj. ♥
 
Idag drar skid-VM igång och tro mig.. bor man i Dalarna missar man inte att det händer, oavsett var man bor!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-02-18 07:44:36

Det där med pms är inte roligt, jag blir som ett månster ett par dagar varje månad... I mitt fall hjälper det inte med kost ändring och träning jag är lika dan ändå. Jobbigt för omgivningen men även mycket jobbigt för mig själv.
Vilken härlig morfar barnen haft, sorgligt att de lämnar oss så tidigt.
Ha en härlig dag!
Kram

Svar: Mmmm... hormoner är som de är. Inte alls kul i vissa lägen.
Någonstans har jag sparat en tidning som tagit upp just detta med hormoner och hur man tar hand om dem på naturlig väg... undrar bara var jag la den.....hmmm.

Ja, det är så trist att de inte fått vara med längre men är så tacksam för alla vackra minnen. Nu är det ju också upp till mig att förvalta och föra vidare.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-02-18 13:21:49

Jag känner också av pms, blir väldigt lätt irriterad på småsaker men KAN behärska mig om jag kommer på att det är den tiden i månaden.

Tack för infon om kalkonerna!

Nu ska jag ut och mocka hos hästarna, tycker faktiskt om den sysslan. Lite styrketräning på köpet liksom.

Kram!

Svar: Ja, för mig funkar det ju med kost och motion men vad blir jag sugen på att äta när den tiden infinner sig? Allt jag inte ska förstås och motionera... vem vill det när man kan ligga och morra i ett hörn med glasspaketet liksom... ha ha ha. Får skärpa mig där!
Ja, stalljobb kan vara meditation faktiskt.

kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela