kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Those were the days

Publicerad 2015-02-03 06:39:29 i Allmänt,

Möblerade om i huset i helgen. Behöver få utlopp för kreativitet som ligger och bubblar under ytan och hade jag obegränsat med tid skulle familjen få nya upplevelser varje dag de kom hem. Känner att jag vill massor men tiden sätter stopp. Ibland kan ju det vara postitivt också, alla tycker ju inte alls att det är lika roligt med förändring som jag gör. Fixet i helgen däremot gillades av hela familjen vilket är kul! Mer ska komma!
 
Tog bort lite hyllplan i vardagsrummet och satte dit en bokhylla istället, blev riktigt bra och frigjorde massor av plats, helt ok i vårt lilla hus. Fotoalbumen fick flytta till bokhyllan och blev mycket mer tillgängliga. Klart att man fastnar i bilder från förr och det är en vid spridning med foton både från när min mamma och pappa var små till när våra barn var nyfödda och framåt. Nu har jag bara de yngsta barnens album att fixa... förstår inte att det ska dras ut på tiden så men har också förstått att jag inte är ensam om fenomenet med att skjuta upp just de yngstas album. Stackarna.
 
Roligt att se likheten mellan oss i släkten. Jag ser mig själv så tydligt i mamma, i hennes drag och hennes ögon. Ser också mina barn där, i mammas och pappas drag, och så även min bror och hans son.
 
Känslan av tillhörighet blir starkare, släktbanden, rötterna. Att med egna ögon se var jag härstammar ifrån.
 
Samtidigt gör sig sorgen påmind och den där eviga saknaden och längtan. Att de inte längre finns här fysiskt. Att alltid sakna men samtidigt den där otroliga förtröstan i att då kunna se den där glimten i ögonen hos mina barn, just den där minen som min bror brukade göra i ansiktet hos min brorson eller det där speciella skrattet som pappa hade som ibland kommer ur min dotter sådär underbart härligt och spontant. Det är så häftigt och ger sån otrolig tröst och kärlek.
 
Those we love don't go away
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-02-03 09:15:56

En tröstande tanke att de finns där de man saknar. Ibland är det svårt att förstå att det i maj är två år sedan pappa dog, ibland känner jag att han är väldigt nära men ibland känns han väldigt långt bort.....
Kram

Svar: Ja, men visst är det så Anki. De finns där och även om jag tror så har jag ibland svårt att ändå på riktigt tror på det. Men jag har blivit bättre på att acceptera att det är så, tro på det jag känner från "andra sidan", de där värmen och handen på axeln. De finns där.
När vi känner oss nära är det för att de behövs där, när de är längre bort är det för att de vet att vi kan gå själva. Men de finns alltid där.

Och visst är det märkligt att tiden går så fort... fastän ändå så långsamt.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-02-03 20:16:55

härligt inlägg, åter igen.. skönt att höra att jag är inte ensam om att sakna någon. Min far som dog i ALS och sen min mor & bror som valt att inte ha någon kontakt med mig. Jag har inte heller fått någon förklaring till varför.

Men dig har jag , läser din blogg varje dag.

kram

Svar: Och du är så välkommen Elisabeth!
Jag delar med mig av ett boktips idag. Vill du och om den tilltalar dig så go for it. Jag har precis börjat och kan inte ge någon riktig recension men den verkar lovande - om man vill blicka inåt, vilket väl är lite av min grej just nu.

Det är så mycket man inte vet om andra, så mycket de bär inom sig. Har lärt mig och lär mig varje dag, att leva i mitt liv och att låta andra leva i sitt. Att jag kan leva lycklig utan andras bekräftelse. Hur jag ska hantera sorgen och längtan även efter de som lever men inte alltid finns så nära som jag vill, det tror jag att jag kommer närmare i boken jag berättar om.

Livet leker och ibland hamnar man i lekar som tar en vändning vi inte kunnat ana, men vi hittar alltid ett sätt att hantera det , på något sätt.

Har kikat in hos dig och det är sån skillnad i sättet du skriver på nu. Du har en enorm kraft och du lyser Elisabeth. Underbart!

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela