kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Ägggömma och getsäng

Publicerad 2015-01-19 19:17:37 i Allmänt,

Hittade en ny ägggömma på loftet. De är lite vilsna nu, hönsen våra eftersom de bor i tillfälligt stall tills dess att deras nya boning är klar. Tyckte det var lite kul, det är cirka 2 meter dit upp.
 
 
Våra goa getter har fått ett eget litet hus - getabo och såklart en säng. De verkar gilla den och sover bredvid varandra i den på natten, myskillarna!
 
 
Till helgen blir det tuppslakt  - igen. Vi har 6 tuppar för mycket som vi inte har haft tid med än men nu är det dags. Det blir för jobbigt för de stackars hönsen som behöver lugn och ro. Om någon är intresserad av att köpa så är det renrasiga hedemoratuppar varav en är lite ullig.
 
Kommit igång med tömkörningen av Lava och om jag bara kan vara ordentligt målmedveten och motiverad så hoppas jag få henne I vagn till våren.
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-01-19 19:45:08

Vad fint de har det getterna!!!

Vi åt faktiskt tupp i går, det har blivit min favoriträtt, mums. Inte kul med slakt men det är ju inte så mycket att välja på. Hur många höns har ni nu?

Kommer ihåg att ni hade köttkaniner ett tag. Tyckte ni om köttet eller?

Här blir det ju inga ungar, så himla konstigt.

Kram

Svar: Ja, vi har ju ätit tupp några gånger nu och det är helt ok. Har du några bra recept att dela med dig av? Hänger ni tupparna för att möra eller ner i frysen direkt? Vår första tupp blev otroligt seg, tog den då nyslaktad... Kalkonerna hängmörade vi och den senaste tuppen kokade jag.
Kanin är helt ok. Jag blev aldrig riktigt skicklig på att tillaga dem däremot men det finns nog mycket att lära sig där. Vi gjorde mest grytor av olika slag, helt ok!

Märkligt att de inte kommit igång än... Såg att du kikat in på Lisasgårdens kaninsida på facebook, de bor ju i samma kommun som vi. Hör med henne annars, jag vet att kaninerna parar hos henne nu.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela