kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vinter!

Publicerad 2015-01-11 18:33:15 i Allmänt,

 
Så kom då vintern.
 
Imorse var det bara att ge sig ut och skotta, förkyld eller ej. Fick ett par decimeter skulle jag tro. Härligt men jobbigt.
 
Passade på att åka lite pulka och kälke med barnen innan vi gick hem till varm choklad och lussebullar. Mys!
 
Innan turen tog vi hand om lite djur och Saga och Lukas fick ge sig ut på räddningsuppdrag då denna lille kille hade vågat sig ut och sedan inte vågade sig tillbaka i djupsnön. Undrar vad han tänkte egentligen.
 
 
Fåren är lite förundrade over allt det vita... och sällskapssjuka, så jag tror baggen gör nytta. Perfekt!
 
Getter i snö är busiga men gillar sitt nya hus dagar som dessa med lite kyla och blåst.
 
Vi bor alldeles intill skolan där de yngsta barnen går och här åkte vi kälke och pulka idag då de har en jättebra pulkabacke. Här finns också vår skridskobana på vintern, något som är väldigt uppskattat. Idag blev den skottad och Saga och Lukas åkte med í traktorn en stund. Längst bort i bild syns åsen, en naturås som löper genom byn och även bort mot grannbyarna. Den är skyddad och väldigt vacker med sina stolta tallar. Här nedanför ser Ni hur den ser ut längst upp. Här leker ofta barnen som går på dagis och fritids. Fint ställe!
 
 
Finns massor av ställen att leka på och numera djup snö att landa mjukt i.
 
 
Efter dagens övningar ska jag sjunka ner i soffan igen. Är faktiskt inte riktigt fri från förkylningen ännu och har inte bestämt om jag ska jobba imorgon eller inte. Den där rösten gör sig påmind, om måsten och om ekonomi. Borde nog jobba men faktiskt så är jag rätt trött....
 
Först lite te och bok i soffan.
 
 
Ha det got!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-01-11 19:57:55

Visst är det fint med snön men den för ju med sig en del arbete också. Men det hålls rent och snyggt i alla fall hos både djuren och i farstun...
Envisa dessa förkylningar, men vila tills du är kry så du inte åker på ett bakslag bara!
Krya på dig!
Kram

Svar: Ja, just det att det blir rent tycker jag är härligt. Annars är jag inte direkt någon vintermänniska.
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Bara Anna

Publicerad 2015-01-11 20:29:08

Så fin den är, åsen! Och så himla praktiskt med pulkabacke och skridskobana så nära.

Stanna du hemma en dag till, tänk på dig själv.

Kram

Svar: Ja, det är skönt att det är nära. Har nu jobbat I 2 dagar och känner mig helt trött. Sängen lockar tidigt varje kväll.
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-01-12 15:17:20

Dagarna blir så mycket härligare när det finns snö, tycker jag.. Det vita ger mig kraft, när jag kan åka skidor och bara njuta av alla träd som är fyllda av snön..

Om man är förkyld, skall du helst stanna hemma, dricka lite mer oboy och äta några fler lussebullar..

kram

Svar: Ja, det är rent och fint vilket är skönt tycker jag. Annars är jag ingen vintermänniska direkt. Vackert är det iallafall!
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela