kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Den där semestern....

Publicerad 2015-07-15 09:32:28 i Allmänt,

NU har den börjat... jag ska försöka landa och vila, hinna och göra, fixa och trixa... vila. Vilan är nog den viktigaste beståndsdelen av min semester och också den allra svåraste. Stressen, känslan av maktlöshet mot tiden, allt som ska göras, fixas, ordnas, hinnas med.... Ibland tar allt över och jag vill bara ge upp. Men jag är en sån som sällan ger upp - på riktigt. Jag må hamna i en ordentlig dipp där hopplösheten tar över för en stund men jag kan sällan ha det så en längre tid. Bryta ihop och strunta i allt går bra en stund men sen är det bara att spotta i nävarna och komma igen. Allra helst när jag blir ensam vuxen här hemma, då har jag inget val. Bara att göra. Denna sommar vill jag vila. Jag vill sitta i min gungstol på farstubron, dricka mitt kaffe och äta min choklad och inte bry mig ett dugg om att jag får finnar. Jag vill läsa min bok i solen på stranden medan barnen badar sig skrynkliga och blå innan vi går och köper en var sin glass. Jag vill cykla så att håret står rätt ut bakom mig och jag vill låta människor ge mig energi i mitt möte med dem. Möten som jag bjuder in till utan att känna att jag egentligen borde göra något annat. Visst, jag har massor att göra men när jag ibland lägger ner hammaren kan jag gå fram till den där enorma pionblomman och borra in näsan i den och för en kort stund är det bara den och jag. Jag kan rensa det där ogräset och bara tänka på det - inget annat, om jag inte samtidigt lyssnar på en poddversion av sommar i P1, jag kan - jag kan och jag ska! Vila. Mindfull. Vad innebär det egentligen? Vad innebär det för dig? Snart är vårt hönshus klart och när det är det ska jag placera min kaffestol tätt intill och njuta!
Ha det gott! /Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-07-15 11:17:46

Det låter så härligt det du beskriver om din önskan om hur du vill att din semester ska vara.
För mig innebär inte vila nödvändigtvis att jag gör ingenting. Men att jag gör det jag ska i ett lugnare tempo. Det finns alltid massor som behöver och borde göras, men jag beslutar mig för vad denna dag ska innehålla om inget oförutsett händer och håller mig till det. Jag är lite av en duracell kanin :), jag jobbar på flitigt med massor av energi för att bli klar och när jag vilar då vilar jag då kan jag bara ligga och göra inget. Det dåliga samvetet det har jag skippat för länge sedan!
Allt måste inte vara perfekt! Men jag har också lärt mig att rensa, ut med allt som ligger och skräpar, minska på arbetsbördan som jag själv skaffat mig som tex mängden djur... Jag älskar djuren men de ska vara i ett antal som gör det roligt att sköta dem inte ett tidskrävande påhäng.
Men det där är ju jag... Du måste hitta ditt sätt att finna tid och ro till vila. Annars kommer du aldrig att orka jobba på som du gör nu!
Kram

Svar: Mängden djur är något jag granskar med lupp just nu. Behöver vi allt det här? Vill jag? Vad vill resten av familjen, hur kan vi dela upp det vi vill ha emellan oss. Jag sätter ner foten lite.... för att det är så nödvändigt.
Just nu försöker jag göra två personers jobb på alldeles för lite tid. Inget jag kan göra något åt så det är bara att gilla läget. Vi hjälps åt, jag och barnen.. vi fixar det!

Något annat jag lär mig är "good enough". Jag lär mig, om än långamt....

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-07-15 14:30:18

Jag har ju insett att det går inte att göra ALLT, min kropp orkar inte. Vi har haft vår semester så nu är det till jobb och fritids, inte varje dag men ändå. Semestern var hur skön som helst, jag fick vila, vi for bort med husvagn. Sitta tillsammans i förtält, snacka och inga måsten. Väl hemma är det samma som gäller, blir jag lyckligare för att skaffar på oss mer projekt & uteplatser & rabetter: NEJ är mitt svar.
Skita i disken över natten , bara sitta ute och sen gå till sängs.
Livet är för kort för att inte NJUTA.
Kram

Svar: Nej, du har helt rätt där Elisabeth (så härligt att "se" dig här igen förresten =). Livet är verkligen för kort för att inte njuta.
I mitt fall och just nu är jag lämnad ensam med en låååång lista på "måsten" inför kommande aktivitetsvecka. Men jag är ganska kreativ när det gäller sånt och tar hjälp av barnen och dygnets timmar. En lugn stund och en kopp kaffe senare så har jag hämtat ny kraft.

Det finns så mycket att ta vara på medan vi är här och vi lär oss.

Stor kram till dig!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela