kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Att få balans...

Publicerad 2015-06-18 06:55:00 i Allmänt,

Jag har bestämt mig för att köra en detox framöver. Inte för att gå ner i vikt, eller för att det är en trend eller för någon annan anledning annan än den att jag vill må bra.
 
Sedan en tid tillbaka har jag känt mig helt ur balans både fysiskt, mentalt och hormonellt. Det är som om jag aldrig riktigt landar. Mycket stress och mentalt är mina tankar lite "all over the place". Yogan kan hjälpa mig där och jag behöver återigen prioritera och planera. Inte helt enkel ekvation att lösa nu när barnen är uppe längre på kvällarna och vi har en sån begränsad yta hemma. Jag har ju tidigare lånat någon av de äldre killarnas rum när de krupit ut därifrån framåt kvällen. Nu får jag söka en annan lösning.
 
Träning överhuvudtaget är skönt och givande i längden och jag vill tillbaka till löprundor och styrkepass. Återigen - prioritering och planering.
 
Mat. Jag har en sockerdjävul som sitter på mina axlar och den vill jag verkligen peta ner. Överhuvudtaget vill jag peta ner och jaga på flykt allt det som säger att jag "måste" ha något att äta, när jag egentligen inte är hungrig eller behöver det. Jag vill bestämma själv, vill att min kropp ska få tala om när den vill ha påfyllning och då vill jag fylla på med nyttigheter som den mår bra av.
 
Sen vill jag också ha en liten marginal för att kunna äta sånt som jag längtat efter, bara för att det är gott.
 
Jag tar hjälp av Karin Björkegren Jones och hennes fantastiska böcker. De här två har jag lånat och är de så bra som jag tror och hoppas så kommer jag att köpa dem framöver.
 
Länkar till böckerna eftersom jag inte får in bilder i bloggen just nu:
 
21 dagar till ett lättare och friskare liv
 
Yoga för livet: För kvinnor 40 plus
 
My god, jag får någon sorts rysning när jag hör det där plusset efter en ålder... känns faktiskt äldre så, men jag väljer att se det som att det står för allt jag är plus extra allt!! Jamenar, varför vara måttlig - vi är ju bäst!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari

Kommentarer

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-06-18 10:11:57

Det är inte lätt att få ihop allt som man vill. Tiden är svår att finna när man har barn och familj att ta hand om. Plus en massa djur.

Jag tränade med en del förut men har insett att det blir ett stressmoment för jag får inte in det naturligt i mitt liv. Jag tar raska promenader med Cecar varje dag och nu nöjer jag mig med det. Det är både motion och meditation för mig.

Men det där sockersuget är något jag måste få bukt med och snart, snart ska jag ta tag i det. Men någon detox har jag inte styrka att klara av men tror det är jättebra så jag önskar dig lycka till.

Jaaa, kom ner hit till Småland, det vore så roligt att träffa dig! Jag skulle med vilja åka norr över och det blir det nog bara Frans blir liiiite äldre och har ro med en sådan lång bilresa.

I morgon kör vi upp till Kolmården oh tillbringar helgen där bland alla djur. Hoppas på uppehållsväder...

Kram!

Svar: Nej, det är ett pusslande! Tycker det är svårt när ens livsstil stjäl mer än den ger ibland och när andra nya saker lockar, sånt som man också mår bra av. Uppstår lätt frustration och allt blir svårt.
Verkar som om ni haft en härlig helg!

kram!
4-barnsmorsan

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-06-19 09:32:55

Länge sedan jag skrev, mår bättre än tidigare men har det ändå fortfarande lite slitet. Men jag är bättre på att prioritera mig själv !!

kram till dig och Glad midsommar !!

Svar: Så härligt att höra från dig Elisabeth! Här får du skriva precis hur mycket eller hur lite du vill. Tänker på dig. Bra att du prioriterar dig själv, det är lite som att lära sig att gå igen, man tappar lätt bort sig i andras behov.
Kram!! ♥
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela