kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Blåst, regn och virus

Publicerad 2015-06-02 21:03:59 i Allmänt,

Ungerfär så kan man nog sammanfatta våra senaste veckor. Väder har vi gott om, bara inte den sort vi önskar.
 
Äppelträden har kommit igång med sin blomning och det är helt underbart, däremot är det inte sånt väder att vi kan sitta ute och njuta av det. Än. Hoppas verkligen att det kommer igång snart.
 
Virus har vi fått i familjen och går runt ibland oss och bjuder på trötthet på gränsen till utmattning, rinnande näsor, halsont och nysningsmaraton. Inte NU.. har inte TID!
 
I helgen åkte jag och 10-åringen iväg själva en stund. Vi skulle övningsjobba inför det riktiga jobbet som vi ska göra själva i helgen. Har märkt att han behöver få utlopp för energi och arbetslust så jag tackade ja till att hjälpa gårdsägare som behövde lite avlösning en helg. Arbetet kunde inte passa sonen bättre tror jag, men det blir en riktig utmaning.
 
Vi ska nämligen mjölka hela 88 mjölkgetter när gårdsägarna säljer sina produkter. Det var länge sedan jag mjölkade nu och då enbart kor men visst satt takterna i. Tog lite tid att komma igång men sen flöt det på. Den ena geten efter den andra blev mjölkad och fick springa ut i hagen. Vi mjölkar med mjölkmaskin förstås!
 
Efter mjölkningen skrev jag och sonen ner en rutinbeskrivning över hur alla kranar till maskinen ska sitta, vad som ska göras när och hur osv. Mycket, mycket nytt att komma ihåg och jag var HELT slut när vi var klara cirka 4 timmar senare. Puh! Men roligt hade vi! Nu ska vi alltså fixa detta i skarpt läge också.... hejja oss! Bäst att bli av med viruset tills dess.
 
Lite bilder från tidigare i år:
 
 
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2015-06-02 21:31:36

Vädret är det som sagt för mycket av, av fel sort.... Virus vill man aldrig ha men särskilt inte nu! Mer sol och värme så man blir pigg och får lite energi.
Vilken spännande jobb utmaning ni tagit på er du och sonen. Blir roligt att höra hur ni hade det när helgen är avklarad. Det klarar ni fint!
Kram

Svar: Nej, virus är bara helt uteslutet just nu!! Bort, bort!
Rapport från helgen kommer - ska bli spännande. Känns kul och väldigt nervöst.

Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: bara anna

Publicerad 2015-06-03 10:43:42

88 getter!!! Häftigt! Där skulle jag vilja vara med.

Vad jag tycker om våra små hästar, så mysiga. Molly är inkörd så henne ska vi köra. Ska köpa Ankis vagn så vi ska upp dit någon dag och hämta den.
Lilla Sol är bara 4 år och inte utbildad någonting men jag hoppas vi kan få till att lära henne ett och annat.

Kram!

Svar: Ja, men visst är det härligt med hästar av alla sorter!
Själv har jag funderat mycket till och från over detta med djuren. Tycker att jag aldrig har tid men jag vet ju att det bottnar i föreställningar om vilken hästhållning jag vill ha - inte vilken hästhållning jag KAN ha. Inget blir bra av att vara låst till en viss föreställning, bäst att vara flexibel. Jag övar på det.

Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela