kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Ett eget rum....

Publicerad 2015-03-02 06:51:55 i Allmänt,

Vi är ju något trångbdda i vårt lilla hus, som vid första anblicken kan se stort ut men som faktiskt bara är på 3 rum och kök och endast drygt 100 kvm. Här bor vi 6 personer, 2 katter, 1 hund, 2 gerbiler och små småningom även 2 hamstrar. Här trängs också torkställningar till tvätten, gårdskläder, skor och kläder till skola och jobb.
 
Ändå känns det inte trångt. Kanske är det för att vi vant oss, kanske är det för att vi inte egentligen tar så mycket plats. Vi har vant oss.
 
Det jag saknar mest just nu är ett sovrum. Mina arbetstider innebär mycket tidiga mornar vilket också innebär att jag gärna vill komma till ro ganska tidigt på kvällen. Kunde jag inte få ett sovrum skulle jag iallafall önska ett eget krypinn. Någonstans där jag kunde få vara lite ifred, meditera och yoga utan att hunden kom och ville gosa, barnen tjattrade och maken klev över mig på sin väg till skafferi och kylskåp. Att få vara lite för mig själv.
 
 
Förra helgen påbörjade jag projekt "eget rum" vilket resulterade i att jag helt sonika röjde ut hela vårt "förråd" som vi haft i det gamla sommarköket på gården. Ett litet rum i uthuset där man hade "kök på sommaren förr i tiden. Där finns en liten vedspis som idag inte är i funktion, ett skåp, lite köksskåp och en bänk. Nu är det röjt och undanplockat. Städat och skurat och fixat. Gardiner i fönstren och ett litet element som värmer åtminstone en del av rummet. På bilden ovan är rummet innanför det högra fönstret. Numera med gardiner alltså.
 
Igår invigde jag det med ett yogapass. Underbart. Avskilt. Tyst. Rofyllt. Väldigt kallt men väldigt skönt och jag trivs. Jag har fått ett rum!!
 
 
silence quotes
 
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Bara Anna

Publicerad 2015-03-02 13:10:15

Men så bra! Jag har min space i min verkstad, det är perfekt.
Har ni så mycket snö nu? Här är allt borta.
Kram

Svar: Ja, det känns skönt att kunna gå undan en stund, att bara vara....
Nej, det fotot är taget när vi hade som mest snö. Nu är det betydligt mycket mindre snö här och gräsmattan har börjat synas... liksom allt smuts. Nu längtar jag efter vår och tussilago!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela