kyrkstigen

En blogg om mitt liv som 4-barnsmorsa i en liten by i Dalarna.....

Vilken härlig dag!

Publicerad 2015-05-03 21:06:34 i Allmänt,

Det är med tacksamhet jag ser tillbaka på den här dagen, även om den inte är riktigt slut än.
 
Började tidigt med att baka fikabröd inför dagens ridsöndag, blir alltid två sorter - tycker att man ska kunna välja. Idag blev det "kärleksmums" och havrekakor. Fixade iordning utemöblerna och  satte allt tillrätta i vårt "sommarkök" där vi har vår lilla servering.
 
Vadsbro Gårds foto.
 
På förmiddagen åkte vi iväg till året stora begivenhet i trakten - hönsbytardag. Som vanligt hade vi inget speciellt vi letade efter men det är trevligt att komma dit. I år var det riktigt många försäljare och många olika raser av höns att titta på. Där fanns även de som sålde växter, trädgårdskonst, böcker, leksaker, hästprylar och annat allmänt krims krams. Roligt!!
 
 
Äldste sonen, som är hönsfantast, köpte 6 st avelsägg av rasen Pavlovskaja. Ska bli jättekul att se dem och jag hoppas att han hade tur med fertiliteten i äggen så att det blir många kycklingar. De ska sen få bo i eget krypinn.
 
Efter utflykten blev det söndagsridning här på gården. I strålande solsken hann vi med 3 fullbokade turer och en eftersläntrare som fick en egen liten tur. Så otroligt roligt att ha alla besökare här på gården. Att stå lite bredvid och betrakta dem när de går omkring bland djuren, hämtar fika i sommarköket eller sitter och grillar en korv vid brasan. Jag blir så varm av tacksamhet och får en härlig energi av det.
 
Det har inte varit lätt att nå ut med informationen men den går tydligen ändå fram på något sätt. Hoppas såklart att det ska få hålla i sig, söndagsridningarna har vi hela maj månad ut.
 
Tycker detta med djurens betydelser är så roligt att läsa om och är jag med om något speciellt möte med djur så slår jag ofta upp vad det kan betyda. Stämmer väldigt ofta förvånansvärt bra.
 
Såhär sägs det till exempel om kalkon:
 
"Står för gåva, insikt och assistans.

Ta emot livet. Du äger rätten till ditt eget liv. Du får drömma och fantisera och leva i enlighet med ditt hjärta. Öppna dig och lev i frihet. Möter du motstånd från andra så är det deras rädsla, låt inte det bli ditt problem!"


 
Nu är det dags att hänga tvätt och sen väntar sängen efter en lång, intensive men riktigt rolig dag!
 
Ha det gott!
/Ann-Mari
 

Kommentarer

Postat av: elisabeth

Publicerad 2015-05-04 10:47:14

Låter som en fantastiskt härlig söndag.. Jag vill också komma med mina barn.. Lite långt kanske att åka, men mysigt för er.. Och alla som var där..

kram

( varit lite tyst från min sida, av olika anledningar )

Svar: Ja, det var en härlig helg! Du är såklart alltid välkommen Elisabeth. Hoppas att livet far fram lite mer varsamt med dig nu och att du mår bra!
Kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Bara Anna

Publicerad 2015-05-05 08:05:36

Så mysigt! Som sagt, synd att vi inte bor närmare varandra.

Jag kan viska till dig vad det är jag är på gång med nu. Jo, om allt går igenom så ska jag öppna hundpensionat. Här finns alla möjligheter till det, så nu kör jag.
Kommunen har lämnat klartecken och önskar mig lycka till. Nu väntar jag bara på länsstyrelsen också.
Vi ska bygga om i ladugården, där blir 6 boxar, vill inte ha för stort. Och så blir det rastgårdar till 4 boxar och en stor rasthage där jag kan släppa ut dem under uppsikt. Känns som det kommer att bli jättebra!
Så fort länsstyrelsen lämnat klartecken så ska jag börja på en hunddagisföreståndarutbildn på distans. En sån utbildning är ett krav men jag tycker det ska bli jätteroligt. Praktiken kommer jag antagligen att göra hos Anki.
Om allt går enligt planen så kommer jag att öppna till hösten.
Ha en bra dag!

Svar: Men så härligt Anna!
Vet att du skrivit något om det tidigare och nu är det alltså på gång! Roligt, roligt!! Jag hejjar på härifrån mitt håll såklart. Ja, det är lite för långa avstånd i vårt lilla land ibland.

Stor kram!
4-barnsmorsan

Postat av: Anki

Publicerad 2015-05-05 16:50:50

Åh vad glad jag blir när jag läser om din helg. Så härligt att det fungerat som du planerat.
Förstår att det ger dig ny energi!
Kram

Svar: Tack Anki. Ja, det är härligt att det går framåt. Samtidigt så har det ju inte riktigt löst sig på andra plan vilket gör att jag har en väldig spärr för att ta det där sista steget. Men om jag inte gör det kan jag heller inte göra allt jag vill på gården.... Får se hur allt löser sig. Har ju ett nytt jobb att börja till hösten och då öppnas det ju upp för 1 ledig dag/vecka med möjligheter. Kanske.
Kram!
4-barnsmorsan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

4-barnsmorsan

Bloggande, arbetande, funderande, njutande 4-barnsmorsa i en by i Dalarna. Skriver om livet jag lever, dagarna som går och saker som berikar min tillvaro. Blandar yta med djup, funderingar, iakttagelser och insikter går hand i hand med vardagslivet och allt det där som "bara händer" i vardagen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela